796164
Binnenland

BOOTTEST

Europees

In Europa is nog maar één producent van buitenboordmotoren. Het Italiaanse familiebedrijf Selva, produceert naast eigen modellen ook veel onderdelen voor andere nautische merken. Daarnaast brengt het een lijn getunede Yamaha motoren onder de eigen naam op de markt. De Vaarkrant reisde naar de Italiaanse Alpen voor een test.

Het verhaal van Selva  begint in 1945 toen het familiebedrijf vooral onderdelen voor motorfietsmerken als Moto Guzzi en Lambretta produceerde. Vanwege de passie voor het powerboatvaren besloot de familie ook outboards te gaan maken. Dat bleek een schot in de roos, want de Selva’s wonnen wedstrijd na wedstrijd. Het succes viel ook de verkoopleider van het Duitse Neckermann op, die vroeg of de fabriek ook 4 en 6 pk motoren in massaproductie voor het postorderbedrijf kon maken. Daarmee startte in 1963 een unieke outboard fabriek die ook in het mondiale spectrum een bijzondere plek inneemt.

Naast viertakt ook tweetakt

Tegenwoordig is 10% van de aandelen Selva in handen van Yamaha en eveneens 10% van Yanmar, een motorenfabrikant waarvoor Selva onderdelen produceert. Naast eigen kleine motoren brengen de Italianen ook de grotere Yamaha motoren onder de naam Selva op de markt. Deze worden speciaal getuned, zodat ze nog betere prestaties lerveren. Dat is mogelijk omdat Selva alleen voor de Europese markt produceert en de Yamaha’s in de hele wereld worden verkocht. Daarom moeten de Yamaha’s ook met slechte benzine probleemloos functioneren en kunnen ze dus niet zo kritisch worden afgesteld als de Selva’s voor Europa. Naast viertakt motoren bouwt Selva ook tweetakt outboards. In samenwerking met bootfabrikanten worden ook RIB’s en polyesterboten onder de familienaam op de markt gebracht.

Verschillende innovaties

De researchafdeling is befaamd vanwege vindingen zoals de elektronische ontsteking, waar de Italiaanse fabriek in de tachtiger jaren als eerste mee kwam. Momenteel wordt gewerkt aan twee verschillende innovaties, namelijk de hybride RIB, die samen met het Duitse Torqueedo  wordt ontwikkeld. Van de compacte 50 pk tweecilinder Neandershark diesel buitenboordmotor verwachten de Italianen veel, met name voor de professionele markt. Want daar wordt al jaren gewacht op een betrouwbare diesel outboard. Op het Comomeer testte de Vaarkrant een aantal Selva Boot-motorcombinaties.

Interessante combinaties

Selva voegt iets bijzonders toe aan het brede spectrum van buitenboordmotoren. Behalve liefde voor de techniek zijn dat kenmerken als souplesse en acceleratie vanuit elk toerental. En samen met Selva boten zijn interessante combinaties te maken, die het ook in Nederland goed zullen doen.

Testimpressie

Tiller 4,5 Selva 9.9 pk viertaktDe Tiller 4,5 met Selva 9.9 pk viertakt is een simpele no nonsense boot met een luidruchtige maar krachtige  motor die op vol vermogen 92 dB(A) produceert. Maar de acceleratie van de 9,9 pk is fenomenaal en een top van 22 km/u met een 220 kilo zware boot is geweldig.

Selva 550 Pro Rib met 60 pk XSR DoradoEen zwaardere motor is de 60XSR Dorado, die we testten aan de spiegel van een 3330 kilo zware Selva 550 Pro Rib. Deze grote open boot is ideaal voor duiken en presteert goed. Met 60 km per uur en perfect vaargedrag is het een breed inzetbaar model.

Evolution D Rib 600 met 100 pk XSR MarlinOpvallend is de Evolution D RIB 600 met rode kussens die met een 100 pk XSR Marlin motor wordt uitgevoerd. Het is een lekker sturende boot die sportiviteit koppelt aan een fraai en verzorgd uiterlijk. En met 480 kilo bootgewicht wordt met gemak de 40 knopengrens overschreden.

Selva 630 Emotion met 115 pk XSR TarponEen boot die door producent Marlin wordt gemaakt is de Selva 630 Emotion. Deze 600 kilo zware boot was uitgevoerd met een 115 pk XSR Tarpon motor. Bij 6200 toeren is deze goed voor een top van 68 km/u . En door de grote breedte vaart deze Marlin heel stabiel.

Selva 6,7 Elegance met 150 pk XSR Killer WhaleOok testten we de Selva 6,7 Elegance met 150 pk XSR Killer Whale motor. Dit is een superstijve consoleboot met een heerlijk diepe kuip en een soepele motor met een mooi koppel, vooral in de range van 400-5500 toeren. De topsnelheid met deze 1000 kilo zware boot werd geklokt op 38 knopen en het gedrag in de golven smaakt naar meer.

Evolution RIB 650 DS met 150 pk XSR Killer WhaleDezelfde motor was aan de spiegel van de 700 kilo zware Evolution RIB 650 DS gehangen. Dan komt een top van 84 km/u op de klokken en valt extra op hoe gelijkmatig deze motor haar vermogen over het hele toerenbereik afgeeft.

Voor meer informatie ga naar de site van de importeur van de Benelux en Duitsland Allpa Marine Equipment; www.allpa.nl