796168
Binnenland

BOOTTEST

Chapman 935

“Een geile boot”. Zo noemt Ferry van Houten van restaurant het Bosch zijn nieuwste aanwinst, de Chapman 935. Samen met Lex Sluyter van Navilex bedacht hij een nieuw loungeconcept in een hypermoderne tender. Bedoeld om met veel mensen in de Amsterdamse grachten te feesten, maar ook om snel groot water mee over te steken.

Boottest Chapman 935

Bij de bouw van de Chapman 935 werd de extreem brede romp met de bijlboeg van het bijzondere Nederlandse merk Vanquish gebruikt. Bij deze werf worden hypermoderne custom aluminium motorjachten gebouwd. Ze hebben een futuristisch uiterlijk alsof een raketgeleerde aan de tekentafel heeft gestaan. Bij Vanquish is jachtarchitect Marlon Weijers verantwoordelijk voor de sublieme lijnen. Van Houten en Sluyter wilden wat anders dan een exclusief futuristisch motorjacht, meer geschikt voor rustig varen en meer loungy. Dus bedachten ze een compleet nieuw interieur en voorzagen de boot in plaats van de hekdrive van de Vanquish van een starre schroefas.

De laagste bruggetjes moeiteloos passeren

Achterop de lage tender is een zwemplateau met pal daarvoor een bootbrede bank met een wegneembaar rugkussen. De stuurconsole is laag gehouden en de zitplekken hebben niet al te hoge rugleuningen om ook de laagste bruggetjes moeiteloos te kunnen passeren. Verder is de aluminium boot zo in te delen als je zelf wil. Zelfs een kajuitje voorop is mogelijk, want aluminium is een geduldig en goed te vormen materiaal. In de geteste superlounge uitvoerig zijn er veel zit- en ligplekken en onder het voorste zonnedek is grote opbergruimte gemaakt, waar ook een toiletje te herbergen is. Voor de bimini is een supersimpel systeem bedacht.

Stilistische oplossing

Pal voor de stuurconsole is de motorkist. In het geval van de testboot bevindt zich daar onder een 110 pk Yanmar viercilinder, maar kleinere (vanaf 29 pk) of grotere (tot 370 pk) diesels passen er ook. De motor is met alle systemen netjes in de fors bemeten ruimte ingebouwd.  Opvallend aan de romp van de Chapman is de bijlboeg, een stilistische oplossing die de golven beter klieft en daardoor de koersvastheid helpt verbeteren.

Opspattend water

Met de koersvastheid is niets mis, net als met het vermogen om extreem kort te draaien met de goed geplaatste krachtige boegschroef. Maar in bochten op snelheid zorgt de bijlboeg voor extra opspattend water, dat met de wind mee de boot in wordt genomen. De oplossing  is simpel, iets minder gas of iets minder scherp de bocht in draaien. De basissnelheid van deze grachtenboot is te hoog. Eigenlijk zou een trolling valve moeten worden gemonteerd om wat rustiger dan de 8 km startsnelheid te kunnen varen.

In harmonie met het hoge niveau

Fijn is dat de boot zowel stationair varend als op vol vermogen (33 km/u) uitstekend spoort en als een betonblok op het water ligt. Zelfs in scherpe bochten helt de boot niet meer dan 1 of 2 graden over. Het afwerkingniveau is hoog. Het aluminium is superstrak vormgegeven en de naden zijn keurig afgewerkt. Dat maakt de boot een toonbeeld van ambachtelijk vakmanschap. Daar hangt wel een prijskaartje aan, dat begint bij €99.000 en voor de geteste uitvoering met 110 pk en tal van opties neerkomt op €125.000. Veel geld, maar in harmonie met het hoge niveau van afwerking en de vele gebruiksmogelijkheden.

 

 Cijfer: 8,1

 

Scorebord:

Constructie                             ****Comfort & Ruimte                 ****Ergonomie                             ***Afwerking                               ****Vaareigenschappen               ****Prijs / Kwaliteit                       ***

 

Technische Specificaties Chapman 935

Lengte over alles: 9.00 m

Breedte: 3,50 m

Diepgang: 0,80 m

Motor: Yanmar 27-370 pk

Prijs: vanaf € 99.900

www.chapmantenders.com