796193
Binnenland

BOOTTEST

Nieuwe krachtpatser uit Japan

Buitenboordmotoren van 175 tot 225 pk passen uitstekend achter de populaire RIB’s en consoleboten van zes tot acht meter. Achter grotere boten hangen vaak dubbele 200 pk units.

Waar de concurrentie veelal met V6-motoren komt, koos het Japanse Suzuki bij de nieuwe DF200A buitenboordmotor voor een ander concept. Viercilinder in lijn, maar presterend als een V6.Er zijn verschillende merken met een 200 pk buitenboordmotor in het assortiment. De Japanse collega’s van Honda leveren een V6-motor die liefst 273 kilo weegt. En Yamaha heeft ook een V6 van 276 kilo.

Concept

Het Amerikaanse Mercury koos voor een ander concept: een 1,7 liter Verado 200 pk met een viercilinder in lijn die 231 kilo schoon aan de haak weegt en was daarmee veruit de lichtste. Suzuki sloeg een andere richting in. Het Japanse merk, dat dit jaar viert dat vijftig jaar geleden de eerste buitenboordmotor werd geïntroduceerd, koos na het vorige V6-model (van 257 kilo) nu voor een viercilinder met een grote inhoud. Door de toepassing van veel kunststof componenten is deze Japanner nu de lichtste 200 pk.

Keyless start

Ook is de nieuwe outboard 10 % zuiniger dan haar voorganger en 5 dB(A) stiller. De zuinigheid heeft de motor te danken aan drie luchtinlaten waardoor de verbrandingslucht koeler het motorblok bereikt. En dankzij de toepassing van variabele timing voor de zestien kleppen en het Lean Burn-systeem zijn de uitstoot en het brandstofverbruik flink verminderd. Ook nieuw zijn voorzieningen als de ‘ keyless start and stop’, die tevens als startonderbreker tegen diefstal dient. En de draairichting van de propeller is simpel om te draaien, handig bij een dubbele opstelling.

Beneteau Flyer

We testten de nieuwe Suzuki achter een Beneteau Flyer 6, een solide consoleboot van 1334 kilo. En dan blijkt dat de nieuwe 200 pk alle beloften waarmaakt. Stationair varend maakt de motor minder dan 60 dB(A) geluid en de acceleratie is uitstekend. De top werd geklokt op 39 knopen. Het brandstofverbruik varieert van 1,2 liter stationair tot 72 liter op topsnelheid. Maar varend op kruissnelheid (4200 toeren) zakt het verbruik naar 27 liter en dan zijn de prestaties nog steeds als die van een V6.

 

Scorebord:

Prestaties                     ***Verbruik                       ****Geluid                           ***Acceleratie                    ****Prijs / Kwaliteit              ****

Voor meer informatie klik hier