Nieuws/Binnenland

Autobelastingen gaan ingrijpend op de schop

Bijtelling flink uitgekleed

Door door Ruud Mikkers en Wouter de Winther

De autobelastingen gaan ingrijpend op de schop. Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn het onderling eens over de plannen voor de auto voor de periode 2017 tot en met 2020.

Voor leaserijders gaat er veel veranderen. Van de vier categorieën in 2016 blijven er het jaar daarop maar twee over voor de zakelijke rijder. Alleen volledig elektrische auto’s als de Tesla, BMW i3 of de Nissan Leaf vallen nog onder de lage bijtelling van 4 procent. Alle andere auto’s vallen in de hoge categorie (22 procent).

De voorwaarden gelden voor iedere leaserijder die in 2017 een nieuw contract afsluit. Bestaande contracten worden geëerbiedigd. Belangrijk is dat de lage bijtelling alleen geldt over de eerste 50.000 euro van de aanschafwaarde. De eventuele meerprijs valt onder het hoge tarief, wat het zakelijk rijden van een kostbare Tesla duurder maakt.

Overstimulering

De nieuwe opzet van de autobelastingen maakt een einde aan de fiscale stimulering van (stekker)hybrides die misschien op papier milieuvriendelijk zijn, maar in werkelijkheid volop vervuilen omdat ze amper aan het stopcontact worden gehangen. Staatssecretaris Wiebes (Financiën) was deze ’overstimulering’ van hybrides al langer een doorn in het oog. Zijn zogeheten Autobrief wordt zeer binnenkort in de ministerraad behandeld.

Oude diesels gaan meer wegenbelasting betalen. Het gaat om diesels zonder roetfilter. Daarvoor moet vanaf 2019 een toeslag worden betaald die kan oplopen tot honderden euro’s.

Overzichtelijker

Uitgangspunt bij de nieuwe plannen was dat het stelsel overzichtelijker en realistischer zou worden. De bedoeling is dat, over het geheel genomen, de autobelastingen niet omhoog gaan. Tegelijkertijd gaat het mes in veel milieuhobby’s die de afgelopen jaren in het fiscale systeem voor auto’s geslopen zijn. Zo schrapt het kabinet de doelstelling om in 2020 maar liefst 200.000 elektrische voertuigen de weg op te krijgen.

Ook de bpm gaat op de schop. De aanschafbelasting voor auto’s wordt vanaf 2017 met naar verluidt 12 procent afgebouwd. De inkomsten uit deze belasting – die als verstorend wordt gezien – lopen al jaren terug, al brengt deze nog steeds een miljard euro in het laatje. Maar helemaal afgeschaft wordt de bpm niet, omdat in dat geval bijvoorbeeld leasemaatschappijen in grote problemen zouden komen. Hun wagenpark zou dan plotsklaps een veel lagere restwaarde krijgen. Een volgend kabinet zal moeten besluiten of de belasting nog verder wordt afgebouwd.

Bpm

Verder verandert de zogeheten CO2-grondslag waarover de bpm wordt berekend, waardoor milieuvriendelijkere modellen niet veel voordeel meer hebben. De motorrijtuigenbelasting zal met zo’n 2 procent dalen.

De overheid loopt door stimulering van hybride auto’s als de Toyota Prius, de Volvo V60 of de Mitsubishi Outlander veel geld mis. De Rekenkamer becijferde die derving voor de periode 2007-2013 op 5 miljard euro door een lagere bijtelling, wegenbelasting en bpm. Het kabinet wil daar een stokje voor steken en bovendien het stelsel ingrijpend versimpelen.

Lees hier het DFT Dossier met

alles over de nieuwe belastingplannen

 

Lees meer over