Nieuws
797592
Nieuws

’Als ik foundation nodig heb, check ik thuis verschillende blogs’

Onder invloed

Bloggers en vloggers hebben een behoorlijke schare fans en zijn daarmee een aantrekkelijke manier om merkbekendheid op te bouwen of om producten aan de man te brengen. Maar drijven deze ’influencers’ hun bezoekers daadwerkelijk naar de winkel?

Bij V&D kunnen ze op die vraag geen antwoord geven. Toch zet de warenhuisketen dit jaar drie bloggers en vloggers in om de Schoolcampus op te luisteren. Mertabi, Teskuh en LifeSplash treden niet alleen op tijdens de opening van het puberwalhalla, ze hebben ook hun favoriete schoolspullen gekozen uit het Schoolcampus-assortiment die ze zullen delen via hun eigen kanalen.

Of die artikelen daardoor ook vaker over de toonbank gaan? „Ik durf niet te zeggen dat het dat effect heeft”, zegt Cindy Veldman van V&D. „Wij zien de vloggers vooral als een leuke manier om scholieren aan te spreken. Wel evalueren we elke campagne en daar is omzet een onderdeel van, maar het is voor ons geen doel op zich om spullen te verkopen.”

„Merken gaan met bloggers en vloggers in zee voor awareness, branding en soms sales”, zegt Daan Sip van Social1nfluencers, een bureau dat vloggers begeleidt en onder meer koppelt aan merken. Mede-eigenaar Niels Verhoeven startte in 2007 Blogmij dat hetzelfde doet voor bloggers. „Vaak worden geen keiharde doelstellingen verbonden aan een samenwerking, al had Mascha (Feoktistova van Beautygloss, red.) laatst een campagne met Wehkamp waar wel een duidelijke salescomponent achter zat.” Dat is niet voor niets. „Mascha had een keer een product aangeraden dat binnen een week was uitverkocht. Een of ander speciaal nagel siliconending”, aldus Sip.

Advies

Daarvoor rende Suzanne van der Velde (27) niet naar de winkel. Wel kocht ze door berichten van Mascha een oogschaduwpalet, de Victoria’s Secret Bodyplash, een wattenschijfjeshouder van de Action en het boek Beauty van die andere succesvolle blogger: Cynthia Schultz van MissLipgloss.nl. „De beste koop ever. Mijn bijbel”, zegt Suzanne over het beautyboek.

„Ik volg blogs omdat ik een kneus ben op make-upgebied. Als ik in een winkel sta voor zo’n wand vol make-up overzie ik het niet. Ik koop geen producten omdat bloggers ze hebben, maar naar aanleiding van hun advies kijk ik of het iets voor me is. Ik ga naar een blog om te weten welke bruine oogschaduw ik nodig heb van de twintig tinten. En voor kwaliteitsadvies.”

Vakidioot

Ook Esther Settels (27) gaat te rade bij blogs. „Ik volg veel blogs omdat ik een vakidioot ben. Ik blog zelf voor Frankwatching.nl. Maar beautyblogs als Vera Camilla, Beautylab, Miss Lipgloss en Beautygloss volg ik ook privé. Als ik foundation nodig heb, check ik thuis verschillende blogs van bloggers met hetzelfde huidtype als ik. Foundation is best duur, je wilt geen miskoop doen. Het aanbod sla ik op in mijn telefoon en dan ga ik naar de winkel”, vertelt Esther.

Gespsonsord

Een gesponsord filmpje of artikel is voor haar geen reden het niet te lezen of te kijken. „Dan let ik meer op feitelijkheden in een bericht. Hoe gebruik je het, wat zijn de ingrediënten. Vaak geven bloggers ook geen mening in een gesponsord bericht.” Ze is niet de enige met die houding. „Ik deed mijn afstudeerdonderzoek naar beautybloggers en de band die zij met hun lezers hebben. Daaruit bleek ook dat gesponsorde berichten nauwelijks anders gelezen worden dan niet-gesponsorde berichten.”

Ook Suzanne stoort zich niet aan gesponsorde berichten. „Wel vind ik het storend als ik opeens een artikel over yoghurt op een beautyblog lees. Dan denk ik: why? Maar sponsors zijn onderdeel van hun werk en ze kiezen zelf waar ze over willen schrijven.”

Geloofwaardigheid

Dat beaamt Daan Sip van Social1nfluencers: „Voordat we met een merk samenwerken, vraag ik: ’Wat vind je hiervan? Heb je in het verleden weleens iets negatiefs gezegd over dit merk?’ Teske houdt bijvoorbeeld niet van Pepsi Cola, daar heeft ze zich in het verleden over uitgelaten. Dan is het totaal onzinnig als zij opeens Pepsi drinkt. Haar kijkers weten dat ze daar niet van houdt.” Geloofwaardigheid is volgens hem de grote kracht van social influencers. „Die blijft intact. Dat kan alleen als er een persoonlijkheid aan vast zit. Ik kan me voorstellen dat ze bij een magazine als Linda ook strenger zijn in de selectie van hun adverteerders.” Esther: „Omdat ik bepaalde blogs langer volg, voelt het alsof ik een band heb met die blogger. Je leert iemand een beetje kennen en de een vertrouw je daarom meer dan de ander. Als lezer moet je het gevoel hebben dat een blogger een vriend is.”

Zoals vriendschap

Zoals in het echte leven kunnen vriendschappen verwateren. „Mascha lijkt zakelijker geworden”, zegt Suzanne. „In haar vlogs krijgt ze een Kitchen Aid cadeau of een Hugo Boss-tas. En ze heeft een betaalbaar jurkje ontworpen. Die kost €89,95. Dan denk ik: Ok, jij vindt dit blijkbaar betaalbaar. Het voelt alsof ze een hoger segment bedient, ook al kan ik bij haar nog steeds reviews vinden over een shampoo van Kruidvat. Misschien komt het door de vlogs, daarin zie ik meer van haar leven dan op haar beautyblog. Blijkbaar staat haar levensstijl meer van mij af. Dat is hoe ik het ervaar, een ander kan het natuurlijk anders ervaren.”