Boerderij zoekt gamer

Review: Harvest Moon: The Lost Valley

Als kind was ik regelmatig te vinden op de boerdijen van mijn grootouders, waar op de akkers aardbeien groeiden en in de stallen varkens en kippen te vinden waren. Hoewel het leuk was om er uren rond te zwerven, heeft het boerderijvirus mij nooit gepakt. De stad had een sterkere aantrekkingskracht.

Toch run ik regelmatig mijn eigen boerderij, namelijk in de boerderijsimulator Harvest Moon. Het nieuwste deel, Harvest Moon: The Lost Valley, is speelbaar op de Nintendo 3DS, dus ik ben niet gebonden aan de televisie. Met het mooie weer kan ik gewoon lekker op het balkon of in het stadspark spelen.

In tegenstelling tot de vorige Harvest Moon-games krijg je ditmaal geen ellenlange introductie voorgeschoteld. Je kiest of je met een meisje of een jongetje wil spelen, waarna het verhaal begint. Jouw poppetje (in mijn geval een meisje) raakt verdwaald in een sneeuwstorm. Het is ook niet verstandig om alleen in een T-shirtje en een korte broek op pad te gaan. Gelukkig is er het hulpje van de oogstgodin die je redt en naar een boerderij brengt op om te warmen. Die boerderij wordt je nieuwe huis.

Buiten is het aan één stuk door winter, omdat de oogstgodin haar krachten is verloren. Aan jou de taak om de seizoenen weer terug te brengen door hard je best te doen op de boerderij. De sneeuw die het landschap bedekt, weerhoudt je er gelukkig niet van om gewassen te verbouwen.

Nieuw in The Lost Valley is dat de game zelf raadt welke actie je uit wil voeren. Heb je een stuk grond omgeploegd? Dan weet de game dat je zaden wilt planten. Is de grond uitgedroogd? Dan is het tijd voor een gieter. Het fijne is dat je niet zelf steeds hoeft te wisselen tussen alle gereedschappen, zoals in de vorige delen. Naast de akker, kun je dieren houden in de stal, missies uitvoeren van dorpsbewoners en een gezin stichten. Kortom er is genoeg te doen.

Eigenlijk zijn er zoveel activiteiten in de game, dat je soms tijd te kort komt. De dagen tikken veel te snel voorbij en jouw poppetje moet ook nog slapen. Vooral het bijhouden van de akker vreet tijd. Het land bestaat uit vlakjes, die één voor één verzorgd moeten worden. Dat lijkt niet veel werk, maar momenteel heb ik 72 vlakjes met groenten en 40 vlakken met bloemen. Als je op alle 112 vlakken moet oogsten, opnieuw moet bezaaien en vervolgens bewateren, dan voer je op elk vlak drie handelingen uit en de tijd tikt genadeloos verder. Ik wilde soms dat ik meer tijd had om zowel voor de boerderij re zorgen als op onderzoek uit te gaan.

Ondanks dat ik me regelmatig opgejaagd voelde door een gebrek aan tijd, heb ik wel plezier beleefd aan Harvest Moon: The Lost Valley. Het geeft een voldaan gevoel als de akkers er goed bij liggen, de dieren tevreden in hun stal staan en jouw poppetje de nodige vrienden gemaakt heeft. Daarnaast is het handig dat je de game overal kunt meenemen en makkelijk even snel kunt spelen, opslaan en weer wegleggen. Erg handig voor in het openbaar vervoer of tijdens de vakantie.