Nieuws

Martinair-piloten eisen werk bij KLM

Luchtvaartmaatschappij KLM is door 185 Martinair-piloten voor de rechter gesleept in een laatste poging om een baan af te dwingen bij datzelfde KLM. Dat blijkt uit een dagvaarding namens hun advocatenkantoor BarentsKrants, die in het bezit is van De Telegraaf. Op 23 juni komt de zaak voor.

Sinds 2008 is KLM eigenaar van Martinair, dat tegenwoordig opereert als vrachtvervoerder. Vorig jaar kondigde moederbedrijf Air France KLM een rigoureuze reorganisatie aan, waarbij er 6 vrachtvliegtuigen van Martinair uit de vaart genomen worden. Dit kost 350 banen. 

Dit besluit is zwaar omstreden, omdat Martinair in 2013 nog winst maakte. Vakbonden zijn van mening dat Martinair een sterfhuis is omdat de 3 resterende vliegtuigen te weinig zijn om te kunnen concurreren.

De zaak van de 185 Martinairpiloten gaat over doorstroming binnen de KLM-organisatie, die belemmerd wordt door pilotenvakbond VNV. Deze vereniging, die gedomineerd wordt door KLM-vliegers, wil geen stap opzij maken voor hun Martinair-collega’s. De VNV was gisteren niet voor commentaar bereikbaar.

Ook wil KLM geen Martinair-piloten aannemen, zo blijkt uit correspondentie in het bezit van deze krant. KLM wil de ‘dure’ ervaren Martinair-vliegers ontslaan en heeft ondertussen uitsluitend onervaren, 'goedkope' vliegers van de eigen vliegschool aangenomen in de afgelopen tijd.

Dit is in tegenspraak met de belofte die toenmalig vrachtdirecteur Erik Varwijk van Air France KLM in september vorig jaar deed.  Hij beloofde dat overbodige vliegers een plaatsje zouden krijgen bij de KLM of Transavia. Zijn opvolger, Bram Gräber, kon gisteren geen commentaar geven op de dagvaarding.

In het eindspel om Martinair start deze week nog een andere rechtszaak bij de Ondernemingskamer. De Ondernemingsraad van de vrachtdochter kwam met een alternatief plan voor een doorstart, met juist groei naar ruim 10 vrachtvliegtuigen. De or riep KLM-topman Elbers op om te ‘ondernemen’.  De KLM-directie heeft het plan terzijde geschoven omdat het verder wil met het vervoer van vracht in de ruimen van passagiersvliegtuigen.

Grote klanten van Martinair beklaagden zich eerder dit jaar over de sanering bij de top van KLM, dat ook al vervoer is kwijtgeraakt door de beslissing om de vrachtvloot te decimeren.  Ook concurrenten van KLM, zoals Qatar Airways, vragen zich af openlijk af waarom de Nederlandse luchtvaartmaatschappij zo makkelijk afstand doet van marktaandeel. De vrachtoverslag op Schiphol zit in de lift.

Bekijk meer van