Nieuws
799022
Nieuws

Nachtfietsen

Trappen in daluren

Eindelijk, de zomer gaat los. Met vast veel zon en dagen met twee keer zoveel daglicht als in de winter. Pak ook eens de fiets om van het nieuwe licht van een langgerekte ochtend te genieten. Of van het laatste spatje zon op een schier eindeloze avond. Met haar eigen geluid, lichtval en kleur.

Op 21 juni aanstaande klautert vanaf 05.19 uur de zon boven de horizon. Om zich er pas om 22.03 uur achter te verschuilen. Op de langste dag van het jaar hebben we, als de weergoden ons gunstig gezind zijn, maar liefst 17 uur heerlijk, helder zonlicht. Blijven de wolken de hele dag weg, dan krijgen we er tijdens de schemering toch gauw twee keer een half uur bij.

Nadat de zon de Kreeftskeerkring heeft aangetikt, caramboleert ze – als het goed is - weer richting Steenbokskeerkring en worden de dagen korter. Maar in augustus kunnen er nog altijd 16 volle uren zonlicht worden geklokt en in september ruim 12 uur. Vreemd eigenlijk dat het gros van de fietsers pakweg 11 uur ’s ochtends en 5 uur ’s middags achter het stuur kruipt. Want dan loop je een hoop mis en op de populairste fietsroutes in Nederland is het dan effectief filerijden.

Vier jaar geleden ging ik een experiment aan: ik had verzonnen te gaan nachtfietsen. Mijn fietsmaatje had ik zo gek gekregen om pas ’s avonds na tienen uit Amsterdam weg te fietsen voor een tocht langs de oevers van het IJsselmeer. Rondom het Markermeer, via Almere en Lelystad, over de dijk naar Enkhuizen en dan weer terug naar de hoofdstad. Een ambitieuze, vrijwel autoloze, 150 kilometer, die we uiteindelijk in bijna 11 uur wegtrapten.

 

Overgetelijk

Een onvergetelijke ervaring, omdat het licht en de sfeer aan de randen van de dag een klein spektakel bleken. Het was ook onvergetelijk omdat het veel te veel kilometers waren en de vermoeidheid in de vroege ochtend zo overweldigend werd, dat ik bang was van mijn fiets te vallen.

Het jaar daarop pakten we het slimmer aan: in de namiddag reisden we per trein naar Rotterdam, aten een lekkere pasta bij Oliva in de Witte de Withstraat, en trapten na een strak koffietje de fietsen aan. Rond 21.00 uur fietsten we langs een bijna rimpelloze Nieuwe Waterweg, die leek uit te rusten van alle bulkcarriers, tankers en containerschepen die hun schroeven die dag onafgebroken door het Maaswater hadden laten woelen.

 

Tegen de nacht aan

Ondanks dat we door een van de grootste havens ter wereld fietsten, bleek het fietspad bijna altijd langs de oever te gaan. Kom daar maar eens om in andere havens van dit formaat. Vijfentwintig hele kilometers hadden we vrij uitzicht op enorme kranen, de werven waar boorplatforms als Meccano-speelgoed in elkaar worden geschroefd, en de stormvloedkering bij Hoek van Holland. Om te finishen in de haven van Scheveningen waar zelfs na middernacht nog haring wordt verkocht. De nachttrein bracht ons met fiets en al naar huis.

Nu fietsen we een keer per jaar ‘tegen de nacht aan’ en maken we graag late-avond- en vroege-morgen-fietstochten. Bij deze laatste varianten pakken we de sensatie van de schemering of het ochtendgloren mee, zonder dat het dagritme er een seconde onder hoeft te lijden. Tot slot, voor iedereen die liever vroeg gaat vissen of tot laat gaat barbecueën: ook midden op de dag is het hier prachtig fietsen.

Reageren kan op: r.van.weperen@telegraaf.nl

 

FIETSROUTE  - 33 kilometer

Start op Rotterdam CS. Knooppunten 75-70-17-58-59-10-9-75-40-22 tot station Hoek van Holland. Check vooraf de treintijden.

Klik hier voor een kaartje en uitgebeide routeomschrijving

ONDERWEG

Alles over de haven van Rotterdam: www.portofrotterdam.com. Rondleidingen door het keringshuis van de stormvloedkering Nieuwe Waterweg zie www.keringhuis.nl. Het Markermeer: www.markermeerijmeer.nl. Bij het Vispaleis in de haven van Scheveningen kun je tot 02.00 uur ’s nachts terecht voor een harinkie of broodje paling.

ROUTE

Kies bij voorkeur een route tussen twee treinstations, zodat je makkelijk thuis kunt komen. Of boek een hotelletje waar je ’s avonds laat kunt inchecken. De LF1 Noordzeeroute tussen Hoek van Holland en Den Helder is gemaakt voor early birds, avondmensen of hele-nacht-fietsers. Er is geen autoverkeer en dankzij de bewegwijzering vind je makkelijk de weg.

KLEDING

Neem altijd voldoende kleding mee. Hoe gunstig de weersverwachting ook is, het kan zo maar omslaan.

PROVIAND

Het is geen survivaltocht, maar neem minimaal een liter water mee, net als voedzame proviand. Fruit, mueslirepen en andere tussendoortjes houden de moraal en het energieniveau op peil.

VERLICHTING

Denk aan betrouwbare verlichting op de fiets. Merken als Spanninga, Sigma en BBB ontwikkelden krachtige fietslampen met accu. Zorg ook dat je zelf gezien wordt door reflecterende kleding aan te trekken, zoals de ‘lichtgevende’ jassen van Proviz. Als de avond en nacht helder zijn, kun je in de duinen heel lang zonder fietsverlichting toe; een belevenis op zich. Het stikt er van de konijnen.

NACHTNET

Op vrijdag en zaterdag rijdt er elk uur een nachttrein op de lijn Utrecht CS – Amsterdam – Schiphol – Leiden CS – Den Haag HS –Rotterdam CS.