800895
Binnenland

Instant klassieker

Review: The Witcher III: The Wild Hunt

Eens in de zoveel tijd druk je een game in je spelcomputer en binnen een uur weet je dat je met een klassieker te maken hebt. The Witcher 3: The Wild Hunt is zo'n spel. Het is volwassen, diepgaand en biedt tientallen uren spelplezier.

Net als in voorgaande delen kruip je in The Wild Hunt in de huid van Geralt of Rivia, een witcher. De fantasiewereld van deze game is vergeven van de wraakzuchtige spoken, bloeddorstige griffioenen en hongerige zombies, en witchers zijn strijders die deze wezens uit hun lijden moeten verlossen, vaak tegen een hoge prijs.

Denk echter niet dat deze huurlingen geliefd zijn. Tijdens hun intensieve training doorgaan witchers mutaties, waardoor ze speciale krachten krijgen die handig zijn tijdens het monstermoorden. De rest van de bevolking echter wordt er nogal door afschrikt.

Onze Geralt is aan het begin van deel drie eindelijk bekomen van het geheugenverlies dat hem tijdens de eerste twee delen plaagde en gaat op zoek naar zijn verdwenen geliefde, Yennefer. Ondertussen wordt zijn thuisland binnengevallen door een vijandelijk leger. En hij wordt ook nog eens geacht om her en der dorpelingen en andere burgers te helpen met hun al dan niet monstergerelateerde problemen.

Maar juist in deze missies en gesprekken met 'gewone' mensen komt naar voren hoe goed uitgedacht de wereld van The Witcher eigenlijk is. De game is gebaseerd op een Poolse fantasyboekenreeks en in het oosten van Europa denken ze toch even op een andere manier dan bijvoorbeeld In de Ban van de Ring-bedenker J.R.R. Tolkien. Zo zijn de meeste mensen die je tegenkomt helemaal niet geïnteresseerd in grote queesten en kruistochten tegen het kwaad, ze maken zich enkel zorgen of ze morgen nog te eten hebben en of het binnenvallende leger een beetje de orde houdt. Het geeft de game een compleet eigen uitstraling en laat de fantasiewereld - hoe gek het ook klinkt - geloofwaardig aanvoelen.

Dat ik dit spel een klassieker noem, wil niet zeggen dat het perfect is. Er zijn nog wat technische mankementen, zo begint de game te stotteren als het druk is op het scherm. Ook moet je bereid zijn om echt in het diepe te duiken. Het vechten is complex, want naast simpelweg hakken kun je magie gebruiken, maar ook moet je magische drankjes brouwen met gevonden kruiden en je kunt je eigen wapens maken en… Enfin, je hebt nogal wat opties en daar moet je even goed voor gaan zitten.