Nieuws

Einde aan IBAN-leed

De banken beloven mee te helpen aan een oplossing voor de financiële drama’s door het fout invullen van de IBAN-code met achttien cijfers en letters. Samen met de Consumentenbond gaan ze binnenkort rond de tafel om te kijken hoe gedupeerde overboekers voortaan veel eenvoudiger hun geld kunnen terugkrijgen.

Duizenden rekeninghouders gaan het schip in doordat per ongeluk een getal is vergeten of verkeerd is ingetikt. Het langere IBAN-rekeningnummer is in augustus vorig jaar ingevoerd, en sindsdien gaat het vaak mis. Wie bijvoorbeeld een tikfout maakt bij het invullen van het lange nummer, loopt het risico dat het geld niet bij de juiste persoon of bedrijf terecht komt. Om het bedrag vervolgens terug te krijgen is een enorme rompslomp voor de consument, en de bank.

De Consumentenbond laat weten dat „de handschoen wordt opgepakt en ook de banken een welwillend oor hebben”.

Banken zelf kunnen juridisch weinig doen om geld terug te krijgen dat op een verkeerd rekeningnummer is gestort.

De Telegraaf werd afgelopen week na een oproep op de website overspoeld met verhalen van consumenten die naar hun geld konden fluiten nadat ze per abuis een verkeerd rekeningnummer hadden ingevoerd. Wie eenmaal geld heeft overgemaakt naar de verkeerde persoon of instantie, heeft er vaak een dagtaak aan om het geld terug te krijgen, als het al lukt.

 

Cosumentenbond en banken om de tafel

De Consumentenbond en de banken gaan met elkaar praten over het grote aantal misbetalingen door fouten met het IBAN-rekeningnummer. Dat zei een woordvoerster van de Consumentenbond naar aanleiding van berichtgeving van vandaag in deze krant.

„Het is een juridisch gezien complexe kwestie. We hebben daar wel ideeën over, maar die willen we eerst met de banken bespreken”, aldus de Consumentenbond.

In de periode voor de definitieve invoering van IBAN pasten de banken een automatische omzetting (omrekentool) naar het nieuwe lange nummer toe. Tikfouten leidden toen al tot zo'n 4500 misbetalingen per maand waarmee maandelijks een bedrag van 18 miljoen euro was gemoeid, bleek in april 2014 uit een reactie van minister Jeroen Dijsselbloem op Kamervragen.

In mei kondigden de banken aan de eerder afgeschafte omrekentool opnieuw in te voeren. Ze waren daar in april dir jaar gestopt wegens de hoge kosten. Er zijn veel niet-officiële omrekentools te vinden op internet, maar dat zijn soms frauduleuze sites die hun eigen bankrekeningnummer laten zien in de plaats van het gevraagde IBAN-nummer.

 

Lees ook: Fout kost u geld.