Nieuws/Binnenland

Excuses aan deelnemers over onduidelijkheid werkwijze

Staatsloterij diep door het stof

De Nederlandse Staatsloterij biedt spelers haar excuses aan. De organisatie wil de boosheid en teleurstelling bij deelnemers wegnemen over de onduidelijkheid die is ontstaan over haar werkwijze.

In De Telegraaf van vandaag staat een paginagrote advertentie met foto van alle medewerkers, waarin beterschap beloofd wordt. Onder de kop ’We hebben geluisterd. En we hebben geleerd’, trekt de Staatsloterij het boetekleed aan en wordt spijt betuigd.

„We zijn niet altijd positief in het nieuws geweest”, stelt Frans van Steenis, algemeen directeur van de Nederlandse Staatsloterij. „We merken dat dit zijn weerslag heeft gehad op onze spelers. Aan hen willen we laten weten dat we het betreuren dat er onrust is ontstaan over onze werkwijze.” De loterijbaas doelt op de imagoschade die ontstond na een aantal affaires. Zo was er veel ophef over gebrekkige beveiliging van de Staatsloterij, al bleek dat ten onrechte omdat een achterhaald onderzoek was uitgelekt. Verder stelde de Hoge Raad vast dat de loterij van 2000 tot 2008 onterecht niet had gezegd dat bij trekkingen ook prijzen vielen op onverkochte loten. Dit gebeurt al jaren niet meer, maar achtervolgt de loterij nog altijd.

Garanties

Het resulteerde niet alleen in een slechte naam, ook de omzet daalde het afgelopen jaar met 4,5% waardoor de Staatsloterij zo’n dertig miljoen euro misliep. „We hebben met veel spelers en medewerkers van onze verkooppunten gesproken. Hun kritiek hebben we serieus genomen en heeft geleid tot zes vernieuwde garanties van de Staatsloterij”, belooft Van Steenis.

„Zo stoppen wij van alle Nederlandse loterijen het meeste geld terug in de prijzenpot; trekken alleen uit verkochte loten; prijzen zijn vrij van kansspelbelasting; winnaars blijven anoniem en alle trekkingen zijn openbaar. Tot slot zijn wij er niet om winst te maken: heel Nederland profiteert van onze opbrengst.”