Nieuws
801985
Nieuws

Fit op werk

Hoe word ik weer fit op werk? Zo!

'Zittend werken is het nieuwe roken' lazen we in de krant Het Laatste Nieuws. Iedereen met een kantoorbaan zal dit nieuws waarschijnlijk niet voor het eerst horen en daarom hebben wij de VROUW Fit-op-werk- challenge vorig jaar in het leven geroepen. Heb je hem gemist? Hieronder vind je alle informatie die je nodig hebt. Op naar fitter op de werkvloer.

In week 1 beginnen we met je motivatie, met je drive.

Een verbeterde motivatie helpt je:

…als je fitter wilt worden…als je plezier wilt hebben in je werk en leven

Hoe vergroot je je sportdrive?

Iedere keer als je succesvol een beroep doet op je wilskracht, wordt je wilskracht sterker. Sporten is daarvoor de ideale manier! Als je gaat sporten, moet je over drempels heen stappen (aankleden, van de bank komen, oppas regelen) en tijdens het sporten moet je jezelf continu aansporen vol te houden om nog wat dieper te gaan. Na de les voel je je voldaan en juist dát gevoel maakt je wilskracht sterker!

Je motivatie train je door te sporten

Vergroot je drive en ga aan de slag met de volgende weekopdrachten:

  • Een goed begin is het halve werk. Bepaal je doel, klik hier.
  • Houd een beweegdagboek bij. Download hem, zie rechtboven.
  • Ruim je keuken op. Maak de laatste suikerrijke producten op en zorg ervoor dat je niet meer in de verleiding komt. Bekijk de boodschappenlijst (zie bijlage rechtsboven) en vul je keuken met gezonde producten.

Beweging

  • Wat is je sportmissie?

Wat wil je over 6 weken hebben bereikt? Wil je 5 kilometer kunnen hardlopen in een rustig tempo? Of 10 kilometer binnen 30 minuten? Of wil je sterker worden? 

Pak een pen en papier en schrijf dit op: 'Mijn missie is...'

  • Zorg elke dag voor minimaal 30 minuten matige beweging

Als het op lichaamsbeweging aankomt, is het allerbelangrijkst dat je dagelijks 30 minuten matig beweegt. Zorg dat je elke dag minimaal 30 minuten wandelt, loopt, fietst of aan een andere vorm van matige beweging doet.

Het mag ook een mix van dit soort activiteiten zijn. Het hoeft ook niet 30 minuten achter elkaar, drie keer 10 minuten is ook goed. Als je alles bij elkaar opgeteld maar minstens 30 minuten matig beweegt.

  • Plan twee intensieve trainingen in

Je mag zelf kiezen wat je gaat doen. Het gaat erom dat het je uitdaagt en dat je daadwerkelijk ook gaat om je wilskracht te vergroten. Weet je niet zo goed welke intensieve training je aankunt? Plan dan een gratis proefles of sportadviesafspraak in bij een sportclub bij jou in de buurt en vraag advies aan een trainer.

  • De beste tip

Streef naar één verandering per keer. Als je in één keer teveel probeert te veranderen, raakt je wilskrachtbatterij snel leeg.

 

Extra’s die je kunt doen:

  1. Werk samen aan je doelen. Verzamel een groepje vriendinnen of collega's met wie je samen aan je doel kunt werken.
  2. Maak je vorderingen zichtbaar. Noteer per week wat je successen zijn.

Winnaarsmentaliteit

Door gezonde boodschappen te doen, kom je direct in the winning mood! Hier lees je alles over het programma van week 2.

Alle weken van de fit challenge op een rij: