Nieuws

3FM hard onderuit

Door Marcel Frost

Giel Beelen verhuisde op 3FM van de doordeweekse ochtend naar de avond in het weekend.

Giel Beelen verhuisde op 3FM van de doordeweekse ochtend naar de avond in het weekend.

ANP

NPO 3FM blijft luisteraars verliezen, zo blijkt uit cijfers van Nationaal Luisteronderzoek. Het marktaandeel van de radiozender daalde in de periode januari-februari van 6,9 procent vorig jaar naar 5,0 procent in 2017.

Giel Beelen verhuisde op 3FM van de doordeweekse ochtend naar de avond in het weekend.

Giel Beelen verhuisde op 3FM van de doordeweekse ochtend naar de avond in het weekend.

ANP

Ook bij de vorige meting leverde de jongerenzender van de publieke omroep flink in: in december-januari daalde het marktaandeel van van 7,7 procent naar 6,2 procent.

3FM, waarvan de luistercijfers toen al geruime tijd daalden, wijzigde november vorig jaar de programmering ingrijpend. Opvallendste verandering was dat Giel Beelen de doordeweekse ochtend verruilde voor de avond in het weekend, maar er waren tal van andere verschuivingen.

NPO Radio 2, waar verschillende deejays werken die voorheen bij 3FM te horen waren, zit wel in de lift: dat station zag in januari-februari het marktaandeel stijgen van 9,7 naar 10,5 procent. Ook Radio 10 groeide behoorlijk, van 5,6 naar 6,2 procent. Marktleider is Radio 538, dat wel het aandeel zag dalen van 11,9 naar 11,5 procent.

Radio wordt door kenners omschreven als ’slow business’ en daarmee wordt bedoeld dat het even duurt voordat wijzigingen vruchten afwerpen. Luisteraars verliezen kan vrij snel gaan, terugwinnen blijkt vaak lastiger. Daarnaast hebben zeker stations die zich specifiek op jongeren richten last van streamingdiensten als Spotify.

Jurre Bosman, directeur radio bij de NPO, zei eind januari al dat het geen verrassing is dat de cijfer van 3FM dalen. „Maar voor een zender die volop in ontwikkeling is laten we ons niet leiden door cijfers. Wel door nieuw talent, nieuwe muziek en nieuwe ervaringen.”