Nieuws/Binnenland
814347150
Binnenland

’Boze telefoontjes bij Belastingdienst om toeslagenschandaal’

Een medewerker van de helpdesk van de Belastingdienst.

Een medewerker van de helpdesk van de Belastingdienst.

DEN HAAG - Burgers gedragen zich steeds agressiever als ze contact hebben met medewerkers van de Belastingdienst. Dat zeggen vier vakbonden en het beeld wordt herkend door de fiscus, meldt de NOS. Het gaat onder meer om scheldpartijen aan de Belastingtelefoon.

Een medewerker van de helpdesk van de Belastingdienst.

Een medewerker van de helpdesk van de Belastingdienst.

Exacte cijfers over hoe vaak zulke incidenten voorkomen zijn er niet. Het gaat met name om ervaringen die medewerkers met de bonden en met de Belastingdienst delen. Ze zeggen dat door al het nieuws over de kinderopvangtoeslagaffaire het gedrag van mensen tegenover de dienst is veranderd. De fouten werden gemaakt bij de afdeling toeslagen, maar medewerkers binnen de hele organisatie worden erop aangesproken.

„Het resulteert in veel ’vooringenomenheid’ bij de burger”, zegt een van de medewerkers tegen de vakbonden NCF, FNV Overheid, CNV Overheid en CMHF. „In elke zaak waar de Belastingdienst een ander standpunt heeft dan de belastingplichtige, wordt al snel teruggegrepen op de toeslagaffaire en wordt de behandelend invorderaar persoonlijk aangesproken op zijn of haar handelen.”

De Belastingtelefoon staat al langer bekend om de lange wachtrijen.

Tips? App naar onze whatsapp tiplijn. Zet ons nummer in je telefoon: +31 613650952 of mail naar nieuwsdienst@telegraaf.nl.

Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo