Nieuws/Binnenland
817661
Binnenland

Hogere belasting hybride maakt lagere bpm mogelijk

Stekker uit subsidie op groene auto

Het kabinet overweegt (stekker)hybrides zwaarder te belasten. Dit type auto zou nu worden overgestimuleerd met fiscale subsidies.

In theorie zijn dit soort auto's misschien groen, maar in de praktijk worden veel stekkerhybrides amper aan het stopcontact gehangen. Door voor deze auto's de belastingtarieven te verhogen kan een gefaseerde verlaging of afschaffing van de bpm worden gefinancierd.

Want de aanschafbelasting voor auto's (bpm) is staatssecretaris Wiebes (Financiën) al langer een doorn in het oog. Voor de zomer wil Wiebes een nieuwe Autobrief naar de Tweede Kamer sturen met daarin de plannen voor de auto vanaf 2017.

De inkomsten uit de bpm zijn de afgelopen jaren fors teruggelopen, al levert de belasting de schatkist nog altijd een miljard euro op. Maar de maatregel werkt marktverstorend en is fraudegevoelig.

Consumenten ontduiken de belasting door bijvoorbeeld in het buitenland een auto te kopen en deze in te voeren. Bovendien worden steeds meer kleine autootjes verkocht waar amper bpm op wordt geheven.

Of (gedeeltelijke) afschaffing van de bpm haalbaar is, is nog geen gelopen race. Er hangt immers een fors prijskaartje aan. Het schrappen van de bpm compenseren met een verhoging van de motorrijtuigenbelasting wordt niet waarschijnlijk geacht omdat de VVD dat niet kan verkopen aan de eigen achterban.

Bij brancheorganisatie Bovag zou het verdwijnen van de bpm met gejuich worden onthaald. "Het systeem is een juridisch gedrocht dat veel rompslomp met zich meebrengt en ook in Europa niet goed valt", zegt Paul de Waal van de Bovag.

Het nieuwe stelstel, met daarin ook de motorrijtuigenbelasting, accijnzen en bijtellingstarieven voor leaserijders, zal budgetneutraal zijn. Waar de inkomsten aan de ene kant teruglopen, worden ze aan de andere kant dus teruggehaald.

Lees hier het artikel Schrappen bpm wordt met gejuich ontvangen