817704
Nieuws

Journalisten zijn belangrijkste kapitaal van kranten

Willem Vermeend en Rick van der Ploeg concluderen dat veel ondernemers, waaronder krantenuitgevers, de boot missen omdat ze kiezen voor een verkeerde aanpak. In plaats van volop te investeren in hun medewerkers, kiezen ze voor bezuinigingen op personeel om aandeelhouders te plezieren. Dit kortetermijndenken staat haaks op de digitale economie en samenleving. De economen geven aan hoe het wel moet en menen dat ook de directie van TMG daarmee zijn voordeel kan doen.

Bij veel studenten is Internet Business Strategy een populair vak, omdat het inspeelt op actuele ontwikkelingen in samenleving, economie en bedrijfsleven. Voor de leerstof wordt onder meer gebruik gemaakt van ons interactieve websiteboek The Impact of The Internet. In deze studie verkennen en analyseren wij de gevolgen van de internationale digitalisering op de economie, het bedrijfsbeleid en de verdienmodellen van ondernemingen. De impact van het web is enorm en wordt door politieke beleidsmakers en ondernemers onderschat.

De afgelopen jaren zijn in veel landen bedrijven omgevallen die niet snel genoeg hebben gereageerd op de wereld van het internet, zoals in de muziekindustrie, de reissector, de uitgeef- en boekenwereld en de detailhandel. Bekende voorbeelden in Nederland zijn de muziekketen Free Record Shop en reisorganisatie OAD. En we staan pas aan het begin van een economische revolutie. Door de combinatie digitalisering en nieuwe technologie, aangeduid als economie 4.0, gaat de marktsector, maar ook de arbeidsmarkt op zijn kop. Met name het mobiele internet heeft steeds meer invloed op bedrijfsprocessen.

Ondernemers in alle sectoren krijgen te maken met de verwoestende kracht van de nieuwe economie op omzetten en winsten. Zo is er sprake van een wereldwijde opmars van internetgerelateerde start-ups die met innovatieve diensten en producten gerenommeerde klassieke ondernemingen wegvagen. Daardoor moeten gevestigde ondernemers hun verdienmodel snel aanpassen of op zoek gaan naar een nieuw model waarmee adequaat wordt ingespeeld op de wereld van 4.0.

Bij de vernieuwing van hun businessmodellen moeten ondernemers er rekening mee houden dat niet alleen voor jongeren, maar voor steeds meer mensen de smartphone de afstandsbediening is van leven en werken, niet alleen voor communicatie maar ook voor bestellen en afrekenen. Door de opkomst van de zogenoemde phablets ( mobieltje met groot scherm), die nu al leidt tot een verkoopdaling bij tablets en laptops, neemt het gebruik van het mobieltje nog verder toe, voor onder meer lezen, video, tv, maar ook onderwijs. Bij adverteerders is er sprake van een wedloop om op smartphones te komen.

Voor uitgevers nieuw verdienmodel

De afgelopen week werd duidelijk dat ook de Telegraaf worstelt met de digitale wereld en het klassieke verdienmodel dat in de kern is gebaseerd op papier, abonnementen en advertenties. Niet alleen bij deze krant, maar wereldwijd dalen de printoplages en neemt digitaal toe. Maar meestal worden de dalende opbrengsten die samenhangen met minder print (nog) niet gecompenseerd door meer digitaal. Uitgevers moeten daarom net als veel andere ondernemers op zoek naar een nieuwe evenwicht en een nieuw business model. Onze studie laat zien dat pasklare oplossingen niet zo maar voor de hand liggen, maar ook dat de winnaars in de digitale wereld ondernemers zijn die in hun onderneming human capital centraal stellen. Alleen met goed gekwalificeerde en betrokken medewerkers en voortdurend investeren daarin kan een bedrijf in economie 4.0 de toenemende concurrentie het hoofd bieden.

In alle sectoren is een nieuw verdienmodel vaak een kwestie van uitproberen en vooral leren van best practices elders en kijken bij concurrenten en nieuwkomers. Duidelijk is wel dat voor digitaal andere wetten gelden als voor print. Maar één wet blijft in alle verdienmodellen altijd voorop staan en dat zijn de klanten, die staan centraal. Bij krantenuitgevers zijn dat lezers en de daaraan gekoppelde adverteerders. Veel uitgevers hebben nog onvoldoende door dat je ook in de digitale wereld lezers moet werven, vasthouden en boeien met topkwaliteit en onderscheidende verhalen. Daarvoor heb je in ieder geval vakbekwame en gepassioneerde journalisten nodig die volstrekt onafhankelijk hun werk kunnen doen. Die onafhankelijkheid is in alle opzichten essentieel, niet alleen voor hun eigen geloofwaardigheid maar juist ook voor de krant. Zij zijn het belangrijkste bedrijfskapitaal en bovendien waakhonden van onze democratie.

Human capital

Veel uitgevers maken de klassieke fout omzet- en winstdalingen vooral te bestrijden met bezuinigen op medewerkers, terwijl je in de nieuwe economie alleen kunt overleven door juist volop te investeren in human capital. Dit korte termijn winst denken om aandeelhouders tevreden te houden, pakt op termijn desastreus uit en kan zelfs het bestaansrecht van de onderneming in gevaar brengen. Geld verdien je niet met dom bezuinigen, maar wel met slim investeren in mensen. En dat is hard nodig. Zo zien we dat de mobiele apps van kranten nog te veel lijken op papieren kranten. Dat werkt niet, zeker niet als je jongeren wilt bereiken. Tip: leer van de app van The Guardian. Een misverstand is ook dat de internetgeneratie niet geïnteresseerd is in lezen. Met goede verhalen, onder meer gerelateerd aan onderwijs en mooi verpakt voor het (mobiele) internet zijn er volop mogelijkheden, vooral via phablets. Verdienmodel? Leer van telecomproviders en Apple.

Het nieuws in economie 4.0

Een ander misverstand is dat met nieuws geen geld valt te verdienen. Vooral in de VS en het VK zien we dat breaking news van de reguliere media concurrentie krijgt van nieuwssites die de nadruk leggen op het kwalitatief goede verhaal geschreven door journalisten die zorgvuldig checken of alles klopt. Volgens Kevin Sutcliffe, hoofd van de digitale nieuwsdienst Vice News, is het klassieke idee van breaking news en journalisten die achter elkaar aanrennen om dit als eerste te brengen door het internet volledig achterhaald. Het gaat nu om het goede achtergrondverhaal en niet om de eerste te zijn. En daarvoor heb je journalisten nodig om alles zorgvuldig te checken en mooi op te schrijven. Met die aanpak is Vice samen met sites als Buzzfeed en Vox.com, uitgegroeid tot een geduchte concurrent van reguliere nieuwsmedia.

De idee dat de papieren krant snel zijn bestaansrecht zal verliezen en dat investeringen daarin weggegooid geld zijn, moet de prullenbak in. In de eerste plaats vanwege de voorkeuren van de oudere generatie en de voordelen van de combinatie print en digitaal. Daarnaast zien we dat in de VS papieren kranten steeds meer verheven worden tot een statussymbool waar ook jonge lezers mee gezien willen worden. Sjuul bedankt!