Nieuws
817964
Nieuws

’Begrafenis met rouwparachute’

Overschatte Trijntje zichzelf?

Vooraf én achteraf is de verschijning van TRIJNTJE OOSTERHUIS op het Eurovisie Songfestival het gesprek van de dag. „Ze heeft goed gezongen hoor, maar de stylist die haar die creatie van ISSEY MIYAKE liet aantrekken, moet een flink pak op z’n sodemieter hebben”, zegt GERARD JOLING.

„Wat een wanstaltig pak.” En nog los van de outfit - was het zelfoverschatting die Trijntje uit liet gaan van slechts de kracht van haar stem?

„Het leek wel alsof ze op een begrafenis was geland met een rouwparachute”, zegt GERARD JOLING. „Natuurlijk, we snappen allemaal dat ze gespannen was. Maar er kon geen lachje of knipoogje af. En daardoor kwam Trijntje totaal niet sympathiek over. Nogmaals, ze is een goede zangeres, dat heeft ze in Wenen wel weer bewezen. Maar voor de rest is onze deelname aan alle kanten mislukt.”

„De belichting vond ik ook echt niet goed. En die regíe! De hele tijd die camera zo dicht op haar gezicht. Als je nou nagaat dat Trijntje daar acht dagen is geweest en diverse repetities heeft gehad, en dat er dan gewoon níe-mand is die heeft gezegd dat ’t beter kan… En dat je daar gaat staan met zo’n visnet aan… Dat is gewoon slecht, al zing je nog zo mooi.”

Het werd de Amsterdamse zangeres vooraf ook al niet gemakkelijk gemaakt, vindt Gerard. „Als je op internet naar alle commentaar kijkt, wordt niemand vrolijk, maar ik kan me zo voorstellen dat het voor haar vreselijk was…”

Nijntje Oosterhuis

„Nijntje Oosterhuis, Trijnwagonnetje… En vervolgens kwam de jurk met dat diepe decolleté van TYCHO BOEKER, die ik persoonlijk geweldig vond. Niemand had het deze keer over ’de kont van Trijntje’. Het ging alleen nog maar over die borsten. En die mogen er zijn, vind ik. Maar ja, dit alles kwam nog ná alle meningen over het liedje...”

Van tevoren had winnares uit 1969 LENNY KUHR haar bedenkingen over Walk along. „Ik durf erop te vertrouwen dat Trijntje goed zal zingen”, zei de zangeres van De troubadour op Radio 1. „Maar Walk along, daarin mis ik het magische moment dat je nodig hebt om het publiek te raken. Dat moment waarop mensen spontaan beginnen te klappen of mee te zingen. Ik hoop dat Trijntje dat erin weet te brengen.” Maar ook dat bleef uit…

Was het zelfoverschatting die Trijntje de kop kostte? Gerard Joling: „Nou… Ik zou het eerder willen omdraaien. De verwachtingen waren dit jaar, na ANOUK en ILSE DeLANGE, misschien te hoog gespannen.”