Nieuws
817968
Nieuws

Jengelende kinderen nekken autokoper

Autokopers die naar een dealer gaan, kunnen beter geen kinderen meenemen. Ze moeten zich wat sjofel kleden en verbloemen dat ze van ver zijn gekomen.

Autodealers weten namelijk dat jengelend kroost, een hoger inkomen en een grotere reisafstand hen in de kaart spelen, blijkt uit onderzoek van onderzoeker Matthijs Wildenbeest (Universiteit van Indiana, VS) dat in economenblad ESB verschijnt.

Een Nissan Qashqai bijvoorbeeld kan zelfs 2400 euro duurder worden als de zoekende autokoper zich door kinderen, verre reis en zijn eigen uurloon laat afleiden.

Hogere inkomens zwichten eerder

Deze kopers willen zo snel mogelijk met een auto huiswaarts, merkte de onderzoeker. Wie een hoger inkomen heeft - vanaf 31 duizend euro per jaar - vindt opvallend vaak dat hij zelf geld misloopt als hij uren over een autoaankoop doet, aldus Wildenbeest. Hij bekeek over afgelopen jaren de verkopen van 320 merken van veertig autobouwers.

Personeel van dealers krijgt veel ruimte om in een gesprek met klanten eventueel korting te geven. Bij de duurder geklede klanten met jonge kinderen die ook nog eens van ver komen, kan de dealer die korting vrijwel zeker in de zak houden.

Geen kortingen

De autodealer die weet hoeveel moeite het iemand kost om met kinderen naar een dealer te reizen voor de proefrit, zal die druk gebruiken om geen korting te geven en de hogere prijs af te dwingen, aldus Wildenbeest.