Nieuws/Binnenland
818006
Binnenland

'Hoge tarieven HSL geldklopperij'

NS-bod Fyra was opgepompt

Bij de exploitatie van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid ging het vooral om een zo hoog mogelijke opbrengst, niet om zoveel mogelijk reizigers. De tarieven lagen zestig procent hoger dan van een normaal treinkaartje. Dat zegt Nol Döbken, de eerste directeur van HSL-exploitant HSA, vandaag tegen de parlementaire enquêtecommissie over de snelle trein Fyra.

Het hoge bod van de NS op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid was bovendien met „rekentrucjes” opgepompt om de opdracht binnen te halen. De latere poging van NS-dochter HSA, de exploitant van de HSL-Zuid, om de jaarlijkse afdracht aan de overheid omlaag te brengen, was alleen maar bedoeld om de winst van HSA te vergroten.

Dat is de conclusie die de parlementaire enquêtecommissie Fyra trekt uit interne stukken van HSA, bleek vrijdag tijdens het verhoor van HSA-directeur Nol Döbken. De commissie wil te weten komen waarom de Fyra veel te laat ging rijden en er door grote technische mankementen al snel weer de brui aan moest geven.

HSA voerde aan dat de te hoge tarieven op de hogesnelheidslijn omlaag moesten en dat in ruil daarvoor de vergoeding aan de staat kon dalen. Maar de echte reden hiervoor was dat HSA af wilde van de lucht die in het NS-bod was gepompt. In een intern HSA-memo staat dat dit argument nooit openlijk gebruikt mocht worden.