Nieuws/Binnenland
818075
Binnenland

VOLVO OCEAN RACE

Stuivertje wisselen in kop VOR

Het is stuivertje wisselen in de kopgroep van Volvo Ocean Race. Team Brunel-schipper Bouwe Bekking voer enige tijd op kop. Maar Bekking voorspelde het woensdag al en donderdag kwam de concurrentie alweer langszij. De verschillen in de kopgroep bedragen slechts enkele honderden meters.

Zo kon het Spaanse MAPFRE in de nacht het gat dichten en zelfs kort de leiding overnemen. Het duo gaat nek aan nek met klassementleider Abu Dhabi in zijn kielzog. Op dit moment vaart Team Brunel weer in de top drie. De condities lijken ieder uur te veranderen, de groep bevindt zich weer verbluffend dicht bij elkaar voor een oceaanwedstrijd.

Competitief

Hoe anders verging het Bekking precies 9 jaar geleden toen hij noodgedwongen zijn schip op de Atlantische Oceaan moest achterlaten. Nu vecht hij om de koppositie in de zevende etappe van Newport/Rhode Island naar het Portugese Lissabon. Hoewel zevenvoudig deelnemer Bekking (51) reeds 30 jaar met deze zware oceaanrace bezig is, is hij nog altijd even competitief.

Zuinige modus

Inmiddels komen de eerste berichten binnen over teams die op rantsoen gaan. Francisco Vignale, Onboard Reporter van MAPFRE, schrijft in zijn blog: “ Volgens de voorspelling die wij met betrekking tot het Azorenhoog ontvangen, zullen er 2 opties zijn: noord of zuid. Dat zorgt voor een enorme vertraging in verwachte aankomsttijd van deze etappe. Daarom zijn wij al overgegaan in de zuinige modus. Niets om je zorgen over te maken, maar er zijn bepaalde dingen die we gewoon moeten doen. Zoals niet onnodig de lichten aan laten of de computer opladen als je die niet gaat gebruiken. Kleine details...gewoon voor het geval dat.”

Aanvaring met houten pallet

Met nog ruim 1800 nm en een week zeilen voor de boeg voordat de vloot in Lissabon arriveert, is de race geenszins gelopen. Iedereen kan nog winnen, de verschillen zijn klein. Abu Dhabi ocean Racing had te kampen met een kleine tegenslag, ondanks een aanvaring met een houten pallet. Bemanning en boot hielden hier niets aan over, maar schipper Ian Walker moest wel kort op de rem trappen om de kiel van het pallet te bevrijden. Dit kostte het team 4 nm.