Nieuws/Binnenland
818084
Binnenland

'HSL moest zoveel mogelijk opbrengen'

Bij de exploitatie van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid ging het vooral om een zo hoog mogelijke opbrengst, niet om zoveel mogelijk reizigers. De tarieven lager 60 procent hoger dan van een normaal treinkaartje.

Dat zei Nol Döbken, de eerste directeur van HSL-exploitant HSA, vrijdag tegen de parlementaire enquêtecommissie over de snelle trein Fyra. De commissie wil te weten komen waarom de Fyra veel te laat ging rijden en er door grote technische mankementen al snel weer de brui aan moest geven.

Bij de beoordeling van de biedingen van bedrijven die het HSL-vervoer wilden binnenslepen, werd vooral naar geld gekeken. Dat was de oorzaak dat NS-dochter HSA zoveel mogelijk geld moest zien binnen te halen. Döbken zei dat hij na zijn aantreden lagere tarieven wilde, zodat de HSL meer reizigers zou trekken.

In het contract tussen NS en de overheid was ook vastgelegd dat de tarieven omlaag zouden kunnen, maar dan zouden de opbrengsten dalen en de kosten stijgen omdat er meer treinen nodig zijn. Daarom zou de afdracht van de NS aan de overheid dan lager kunnen. Dat bedrag was vastgesteld op 47 miljoen euro.

Maar verkeersminister Tineke Netelenbos wilde daar niet aan. Döbken stapte toen naar de Tweede Kamer om te pleiten voor goedkopere treinkaartjes op de hogesnelheidslijn.

 

!function(d,s,id){var js,fjs=d.getElementsByTagName(s)[0],p=/^http:/.test(d.location)?'http':'https';if(!d.getElementById(id)){js=d.createElement(s);js.id=id;js.src=p+"://platform.twitter.com/widgets.js";fjs.parentNode.insertBefore(js,fjs);}}(document,"script","twitter-wjs");