Nieuws
818252
Nieuws

Woekerkosten vliegmaatschappijen

José Heuvelman kocht via Cheaptickets.nl een retourtje Barcelona met Ryanair. Een dag later ontdekte zij dat ze een foutje had gemaakt.

Geen opzettelijke verschrijving, geen kapitale blunder, nee een piepklein foutje van welgeteld één letter. Ryanair vroeg voor de aanpassing van die ene letter €110, en Cheaptickets nog eens €25. Absurd voor een ticket van €119!

Klacht

Carmen Wong boekte vorige zomer via Cheaptickets.nl twee tickets naar Hongkong. Na de bevestiging ontdekte zij op het ticket van haar reisgenoot de aanhef ’mrs’ in plaats van ’mr’. Herstellen van dat foutje kostte haar €50 bij de boekingssite, plus nog eens €50 bij KLM, samen een zevende van de ticketprijs. Wong diende een klacht in via Klachtenkompas.nl, maar Cheaptickets.nl bleef onvermurwbaar.

Dit moet anders. Een klein foutje moet je makkelijk en goedkoop kunnen herstellen. Restitutie van het betaalde bedrag zou altijd mogelijk moeten zijn, en een vliegticket altijd overdraagbaar, zonder woekerkosten. Daar pleit de Consumentenbond voor, zowel in eigen land als in Europa. Verder moeten klanten die online bij een vlucht ook een hotel of huurauto boeken, dezelfde rechten krijgen als kopers van een ’pakketreis’.

Niet rechteloos

Overigens bent u ook zonder annuleringsverzekering niet helemaal rechteloos. Wie een pakketreis boekt via een ANVR-reisorganisator, kan die tot zeven dagen vóór vertrek aan een ander overdragen – al zijn daar soms wel kosten aan verbonden. Bij annuleren kort vóór vertrek betaalt u zonder annuleringsverzekering doorgaans het grootste deel van de reissom. Dat risico kunt u dus beter niet lopen.

En ik ga ervoor zorgen dat er bij mijn volgende reis geen letter verkeerd staat.