Nieuws/Binnenland
818261
Binnenland

'Goedkope treinen lag niet aan hoge bod'

Het is „echt baarlijke onzin” dat de NS zich gedwongen zag goedkope treinen te kopen omdat het heel veel geld had neergelegd voor het binnenhalen van het vervoer op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid.

Dat is een beeld dat is neergezet door de NS en door vakbond FNV, zei voormalig verkeersminister Tineke Netelenbos donderdag tegen de parlementaire enquêtecommissie over de snelle trein Fyra. De commissie wil te weten komen waarom de Fyra veel te laat ging rijden en er door grote technische mankementen al snel weer de brui aan moest geven.

De NS nam zelf een risico met de bestelling van de Fyra bij het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda, vindt Netelenbos. Beknibbelen op de kosten was nergens voor nodig want de spoorwegen hadden geld zat. Als het ministerie van Verkeer en Waterstaat zich tegen de materieelkeuze had kunnen aan bemoeien, had dat wel wat uit kunnen maken.

Netelenbos was wel verrast door het hoge bod van 178 miljoen euro van de NS, maar vond dat geen reden om het af te wijzen. Ze noemde het „bijna cynisch” dat de NS 28 miljoen extra bij het eigen bod deed om er zeker van te zijn dat het de bieding zou winnen.

De minister ging ervan uit dat het bod was opgesteld door professionals en nam ook het oordeel van haar experts over dat het voorstel wel uitvoerbaar was. „Ik ben niet een soort moederkloek die steeds zit te denken: 'Zouden ze nu wel weten wat ze doen?' De NS moest als de wiedeweerga gaan uitvoeren wat we hadden afgesproken. Maar het zou wel heel hard werken worden om het terug te verdienen.”

Netelenbos zei niet geweten te hebben dat de NS de gevraagde reistijd van 93 minuten tussen Amsterdam en Brussel niet kon halen. Ze erkende dat ze dat wel had moeten weten. Met de waarschuwing van een ingehuurde adviseur dat HSA, de exploitant van de HSL-Zuid, grote kans liep in 2011 failliet te gaan, kon ze niets, zei Netelenbos.