Nieuws/Binnenland
818269
Binnenland

Netelenbos dacht niet aan aftreden

Toenmalig verkeersminister Tineke Netelenbos was tegen de openbare aanbesteding van het vervoer op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar vond dat geen reden om af te treden. Zij wilde de aanbesteding stopzetten en in plaats daarvan in zee gaan met de zogeheten Oranjecombinatie. Dat was een samenwerking van NS, Schiphol en KLM.

Netelenbos vertelde dat donderdag aan de parlementaire enquêtecommissie over de snelle trein Fyra. De commissie wil te weten komen waarom de Fyra veel te laat ging rijden en er door grote technische mankementen al snel weer de brui aan moest geven.

Maar toen ze haar zin niet kreeg binnen het kabinet, zag Netelenbos geen reden om op te stappen. Zij had aanvankelijk ook ingestemd met openbaar aanbesteden, dus legde ze zich erbij neer dat haar collega's hier niet op terug wilden komen.

Haar collega op Landbouw Laurens Jan Brinkhorst dacht heel Europees, dus die was niet te porren voor een combinatie van Nederlandse bedrijven, zei Netelenbos. Het ministerie van minister Gerrit Zalm (Financiën) was er veel aan gelegen samenwerking tussen bedrijven en overheid (publiek-private samenwerking) van de grond te krijgen. Met de aanleg van wegen en tunnels lukte dit nog niet erg. „Daar zaten ze op een succesje te wachten”, zei Netelenbos. Dus had ze van hen geen steun te verwachten voor het stopzetten van de openbare aanbesteding.

Netelenbos zocht met een persoonlijke brief steun bij premier Wim Kok, maar die zei die brief liever als niet verzonden te beschouwen. Zijn hoogste ambtenaar voorzag juridische problemen omdat andere mededingers zich benadeeld zouden kunnen voelen als zou blijken dat er ook al een voorstel lag van de Oranjecombinatie.

Maar volgens Netelenbos was goed uitgezocht dat er geen juridische obstakels zouden bestaan. Bovendien had haar brief geen officiële status. Zij zei tegen Kok het schrijven dan maar te verscheuren. Die deed dat vervolgens daadwerkelijk.