Nieuws/Binnenland
818313
Binnenland

VOLVO OCEAN RACE

“Wij zijn de kanaries in de mijn.”

In Newport Rhode Island is Charlie Enright een local hero. De zeiler die al op zijn derde begon met zijn favoriete sport is dertig jaar oud en daarmee de jongste schipper ooit in de Volvo Ocean Race. Charlie is er altijd al vroeg bij geweest. Als tienjarige zeilde hij al in de nationale Amerikaanse competities. Zijn droom om de Volvo Ocean Race te zeilen begon in 2007, toen hij 23 jaar oud schipper werd van de kraamkamer van de Volvo Ocean Race, het All American Ocean Racing Team.

Zijn kans kwam toen de zeilgekke CEO van een Turks medisch bedrijf besloot een Volvo Ocean Race campagne te sponsoren. Als leverancier van chirurgische hulpmaterialen zocht hij een jonge Amerikaanse zeiler om de nieuwe wereld met zijn medische producten te veroveren. En ondanks dat Alvimedica momenteel slechts gedeeld vierde staat in het totaalklassement, kan de Turkse directeur alleen maar positief zijn over de mediaopbrengst van zijn boot.

Sterke concurrenten

Enright is geen grote prater. Hij knikt bescheiden als hij wordt gecomplimenteerd met de zojuist behaalde tweede plaats in de havenrace. In de race van zaterdag was de ‘local boy’ favoriet, want hij zeilde zijn hele leven al rondjes op de baai voor de opvallende Newport Bridge. Maar hij weet ook dat in deze race niets zeker is. “We hebben het best lastig gehad in de vorige etappes. Maar toen we na de langste etappe een minuut voor Brunel over de finish kwamen, wisten we dat we ook bovenin kunnen eindigen en ons met de besten kunnen meten. Als we uiteindelijk niet op het podium komen, zijn we zwaar teleurgesteld. Ook al hebben we enorm sterke concurrenten in Brunel en Mapfre, die we dan achter ons moeten laten .”

“Het is een groot probleem, maar nu nog oplosbaar"

Enright baarde opzien door zijn pleidooi om de wereldzeeën te ontdoen van plastic. Samen met Volvo racemanager Knut Frostadt kondigde hij de strijd aan met het zwerfvuil dat al het leven op de oceanen bedreigt. “Het meest schokkende vond ik dat we dolfijnen en vissen tussen enorme vijvers van afval zagen zwemmen. Dan besef je hoe ernstig het probleem is.”De Alvimedica  schipper zal niet alleen met foto’s en blogs verslag doen van wat hij ziet. Binnenkort zal hij samen met Frostadt de Verenigde Naties toespreken om wereldwijd aandacht voor het probleem te vragen. En om oplossingen aan te geven. “Het is een groot probleem, maar nu nog oplosbaar. Daar moeten we onze schouders onder zetten. Wij zijn de kanaries in de mijn die aangeven of het probleem levensbedreigend is. Daar gaat het nu steeds meer op lijken.”

Warm en koud tegelijk

In de etappe naar Lissabon gokt Enright op een verrassing. “Iedereen kijkt naar de strijd bovenaan tussen Abu Dhabi en DongFeng. Maar ik denk dat juist de jonge teams zoals wij en ook de vrouwenboot best voor een verrassing kunnen zorgen.  In deze race is ieder team warm en koud tegelijk: je kunt net zo makkelijk winnen als verliezen. De verschillen zijn heel klein.”