Nieuws/Binnenland
818421
Binnenland

Campagnes voor orgaanwerving leveren bar weinig op

Donormiljoenen weggegooid geld

Goeddeels mislukte voorlichtingscampagnes om nieuwe orgaandonoren te werven, hebben de belastingbetaler ten minste 20 miljoen euro gekost.

Dat blijkt uit documenten die door de overheid zijn vrijgegeven op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

Het Rijk besteedde de miljoenen aan donoracties van zowel het ministerie van Volksgezondheid (VWS) als de Nederlandse Transplantatiestichting. Bovendien kostte elke nieuwe registratie in het Donorregister van een keuze vóór of tegen donorschap het departement telkens ten minste 30 euro per persoon.

Volgens de Stichting 2 Miljoen Handtekeningen (2MH), die begin dit jaar een WOB-verzoek deed om nadere overheidsinformatie, zijn de miljoenen euro’s voor uitvoering van het Masterplan Orgaandonatie voor een belangrijk deel weggegooid geld gebleken.

Grote lijst

„Het totaal aantal geregistreerden in het Donorregister is de afgelopen zeven jaar (2008-2014), ondanks al die miljoenen, nauwelijks toegenomen”, reageert voorzitter Menno Loos van dit burgerinitiatief voor orgaandonatie. „De lijst van mensen die wachten op een donororgaan is nog steeds groot. Wel wil het ministerie van VWS doen geloven dat het ’best wel’ goed gaat. De nu via de WOB-procedure verkregen cijfers wijzen anders uit.”

Vanaf 1998 kan iedere Nederlander zelf de keuze (ja, nee of familie beslist) registreren. In het eerste jaar legde 37 procent van de Nederlanders deze keuze vast. Nu, zestien jaar later, is dit registratiepercentage slechts gestegen tot 42 procent.

2MH-Voorzitter Loos: „Een stijging van slechts 5 procent, terwijl in de tussentijd de weliswaar goedbedoelde spraakmakende BNN Donorshow, talloze donorweken en meerdere ’Nederland zegt Ja’-campagnes de Nederlanders hebben opgeroepen om zich te registreren.”

Het totaal aantal Nederlanders dat daadwerkelijk als (potentiële) donor staat geregistreerd, schommelt al jaren net boven de 20 procent van de bevolking.