Nieuws
818547
Nieuws

'Joop van den Ende verkoopt 60% Stage Entertainment'

Joop van den Ende lijkt na 45 jaar definitief een stapje terug te doen uit de internationale musical- en theaterwereld.

De mediamagnaat zal naar alle verwachting een dezer dagen zijn handtekening zetten onder een overeenkomst met CVC Capital Partners en de sleutels van zijn internationale bedrijf Stage Entertainment overdragen aan de investeringsmaatschappij. In de markt circuleert een bedrag van €400 miljoen als prijs voor 60% van de aandelen, waarmee Stage welkome nieuwe financiële slagkracht zou krijgen.

De transactie is de tweede in een klein jaar tijd voor Stage Entertainment. In december fuseerde de afdeling Nederland van Stage Entertainment – Joop van de Ende Theaterproducties – nog met concurrent Albert Verlinde Entertainment. Verlinde heeft de touwtjes in handen bij de Nederlandse tak van Stage Entertainment, bekend van drukbezochte voorstellingen zoals ’Hij gelooft in mij’ over het leven van volkszanger André Hazes.

Beide transacties staan overigens grotendeels los van elkaar.

 

Net als eerder dit jaar dus bij de Nederlandse tak, lijkt Van den Ende nu ook internationaal rustiger aan te kunnen gaan doen. Wel ligt het in de lijn der verwachting dat CVC Van den Ende vanwege zijn kennis en ervaring wel graag een deel van de tijd aan boord wil houden.

Markt onder druk

Marktkenners gaan ervan uit dat het grote geld in de live-entertainmentmarkt in de toekomst te verdienen zal zijn aan de oostkust van China. „Daar is nog geen hypercompetitief podium zoals Broadway of West End, maar wel een snelgroeiende middenklasse die steeds meer vrije tijd heeft”, legt een betrokkene uit. Stage kan daarbij samen optrekken met Disney, waar het al langer goed mee samenwerkt.

Als de kansen voor CVC en Stage in China liggen, dan liggen de bedreigingen meer op de thuismarkt, en in de andere Europese landen. In Nederland is de rek grotendeels uit de markt, erkende Verlinde in december.

Behalve met de productie en uitvoering van voorstellingen zit een deel van het vermogen van Stage bovendien in vastgoed: het bedrijf heeft een twintigtal theaters in eigen hand. Daar worden vooral eigen producties opgevoerd. Het is echter extreem duur om dat vastgoed ongebruikt te laten, vandaar dat soms ook verlieslatende shows gewoon doordraaien.

Inkomstenbron

Stage Entertainment had tot maart 2014 ook nog een eigen ticketsalesbedrijf. Net als bij de grote Britse evenknie Ambassador Theatre Group waren deze tickets, mede vanwege de klantgegevens die het bedrijf in de loop der jaren verzamelde, een welkome extra inkomstenbron en waardevol bezit. De verkoop ervan in maart 2014 aan de Duitse onderneming CTS Eventim wekte dan ook enige verbazing en voedde speculaties dat dit was om tegenvallende inkomsten te compenseren. Dat Van den Ende nu een medeaandeelhouder aan boord haalt om een verdere internationale expansie te financieren, lijkt niet alleen luxe maar ook een beetje noodzaak.

Voor CVC, dat onder andere geld van Nederlandse pensioenfondsen beheert, zou het sluiten van een deal met Van den Ende een succes zijn, nadat het recent afstand deed van zijn belangrijkste investering in Nederland, afvalverwerker Van Gansewinkel. CVC ging daar akkoord met een schuldsanering, waardoor het zijn complete inleg van enkele honderden miljoenen euro’s verloor.

Geen synergie

De Brits-Nederlandse investeerder CVC, onder meer eigenaar van de commerciële rechten van de Formule 1, was niet de uitgesproken favoriet voor de deal. Marktkenners zagen in een andere investeerder, Providence, een koper die wellicht een hogere prijs zou kunnen betalen. Dit omdat deze Amerikaanse partij ook al eigenaar is van de Ambassador Theatre Group en beide zou kunnen laten fuseren om synergievoordelen te verzilveren.

Stage draaide in het afgelopen gebroken boekjaar, waarvan de cijfers nog niet gedeponeerd zijn, volgens betrokkenen naar schatting een omzet van ruim €500 miljoen en een ebitda van €40 tot €45 miljoen.