Nieuws
818973
Nieuws

Nooit meer dicht!

Eerste testnotities: Alfa Romeo 4C Spider

Met de komst van deze Alfa Romeo 4C Spider blijft er eigenlijk nog maar één reden over om nog een dichte te kopen.

Meerprijs

En dat is natuurlijk de forse meerprijs die Alfa voor de Spider rekent. Liefst 11.500 euro extra moet je overmaken voor een auto die behalve het (binnen één minuut) handmatig uitneembare stoffen dak vrijwel identiek is aan de coupé. Dus met dezelfde 240 pk viercilinder turbo, dezelfde zestrapsautomaat met dubbele koppeling en dezelfde bijzondere rijbeleving.

Stijf

Dat de auto vanwege het ontbreken van het dak minder stijf is, merk je eigenlijk alleen als je over een scherpe oneffenheid rijdt en het stuur heel lichtjes in je handen schudt. Deze dakloze variant voegt aan het repertoire nog het talent toe om lekker te cruisen. Met het dak open, de versnellingsbak in de automaatstand en de elleboog losjes op het portier leunend over de boulevard snorren. Vergeet dan niet om de ramen ook open te zetten, want alleen dan krijg je de echte ‘open rijden’ beleving. De opening boven je hoofd is namelijk betrekkelijk klein, en de voorraamstijl zit bijna boven het hoofd.

Herrie

Wie ‘zijn 4C vooral voor cruisen en doorrijden op de openbare weg gebruikt, doet er overigens beter aan om het optionele sportonderstel, de extra grote wielen en de sportieve banden achterwege te laten. In zijn standaardvorm is de 4C niet alleen comfortabeler, maar stuurt hij ook lichter en subtieler van bocht naar bocht. Voor de lange afstand is de Alfa 4C Spider nog steeds gecompromitteerd. De stoelen zijn matig verstelbaar en het lawaai aan boord is behoorlijk. Het motorgeluid dat in de dichte 4C resoneert, is vervangen door windgebulder. Zaken die onacceptabel zouden zijn geweest, als de 4C niet op de juiste plek en het juiste moment wel zo’n geweldige auto was.

 

PLUS

+ rijbeleving+ geen nadelen ten opzichte van dichte variant+ geslaagd uiterlijk

MIN

- stoelen- glad en te dik stuurwiel- herrie aan boord