Nieuws

Tijl Beckand neemt risico met André Hazes jr.

Door Patricia Cortie

Nico Kroon - AVROTROS

André Hazes jr. krijgt in Tijl B op volle toeren (Avrotros) een ’spoedcursus’ klassieke muziek. De volkszanger, die nog nooit van de opera Carmen had gehoord, brengt na ampele voorbereiding een eigen bewerking van de Habanera ten gehore voor zijn fans. „Ik vond achteraf dat we daarmee teveel een risico namen”, zegt presentator Tijl Beckand.

Nico Kroon - AVROTROS

Hij zet nu een klassieke variant van Ali B’s Op volle toeren neer. „Dit is een verlengde van dat programma. Ali zou het niet kunnen presenteren: zijn kennis ligt bij rap. Het verschil is ook dat hij op bezoek ging bij een Nederlandstalige artiest, wij gaan met elkaar op stap en halen mensen echt uit hun comfort zone.”

„Zo zit het Nederlands Blazers Ensemble met een kerstmuts op bij de Toppers.” Deze klassieke musici werden gekoppeld aan Jeroen van der Boom. „Zij hadden nog nooit van elkaar gehoord; dan is het net alsof de ene indianenstam de andere ontmoet.”

In de eerste aflevering morgenavond wisselen Hazes jr. en mezzosopraan Maria Fiselier van nummer. „Twee twintigers, van wie ik dacht dat ze weleens een klik zouden kunnen hebben. Ook met allebei een vader die in hun vakgebied een schaduw werpt.” Hazes jr. is de zoon van wijlen André Hazes, Fiselier heeft als vader bariton Frans Fiselier.

„Het is een heel arbeidsintensief proces, ze moeten zich verdiepen in de muziek van de ander.” Maria maakte een klassieke versie van Hazes’ hit Leef. Deze uitvoering, en die van zijn Habanera uit Carmen, werd ten overstaan van duizenden mensen ten gehore gebracht op Dutch Valley. Beckand: „Ik vond vanaf dat moment dat we teveel risico’s namen. André doet een nieuw nummer terwijl het publiek gewend is aan zijn eigen genre. En voor Maria was het helemaal heftig om daar klassiek te zingen. Het risico dat het misgaat is meer dan vijftig procent.”

Illustreert: „Stel je voor: in de finale van de Champions League zet je de spits op doel en gaat de keeper ineens het veld in. Het kán goed gaan, maar er is geen tweede kans. Het gaat om de muziek en niet om het plaatje. In de volgende afleveringen hebben we ervoor gekozen in alle rust naar elkaars nummers te luisteren en erover te praten.”

„Ik denk dat Tijl B op volle toeren een belangrijke nieuwe stap is in de emancipatie van klassieke muziek. Toen wij in 2011 begonnen met De tiende van Tijl was er op prime time geen klassiek. Nu, zes jaar later, is er Podium Witteman, Bloed, zweet en tranen en Bloed, zweet en aria’s, Maestro en nu dit. Het is ongelooflijk belangrijk om te laten zien. Artiesten offeren een groot deel van hun leven op en dat onder enorme druk.”

Door Patricia Cortie