Nieuws
829982
Nieuws

Botheid tergt toeristen

Buitenlandse toeristen in Nederland hebben forse kritiek op het openbaar vervoer, de hoge prijzen, slechte informatie en botte Nederlanders.

Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme. Drie van de vijf bezoekers vinden dat verbeteringen hard nodig zijn, ondanks dat 85% het uitje in Nederland als (zeer) positief waardeert. „Ze willen meer en betere informatie in het Engels en bij voorkeur ook in de eigen taal, zoals Chinees, Spaans en Japans.”

Dat begint volgens het NBTC-rapport al op Schiphol, maar ook het ov, de bewegwijzering en toeristische bezienswaardigheden laten hier steken vallen. „Het is vaak niet duidelijk genoeg.”

Keuken

Nederlandse hotels en restaurants zijn in de ogen van veel toeristen gemiddeld te duur in vergelijking met andere landen en steden. „Ze zitten bijvoorbeeld te wachten op kortingsbonnen. De keuken mag ook wel gevarieerder.”

Het openbaar vervoer in Nederland is voor de meeste internationale reizigers een crime. „Dat komt door de gebruiksonvriendelijke ov-chipkaart en betaalwijze.” De roep om een speciale toeristenpas klinkt steeds luider, ook in de politiek. De Hollandse gastvrijheid krijgt in de studie een gele kaart. „Personeel in bijvoorbeeld de horeca en attracties kan best een tandje bijzetten om wat vriendelijker en behulpzamer te zijn. Dat is tenslotte ons visitekaartje”, aldus experts.

Chaos

Opmerkelijk is dat een groot aantal bezoekers graag gewaarschuwd wil worden voor de hectische situatie met de fietsende massa in Amsterdam. „Ze schrikken zich rot van die chaos. Sommigen noemen het thuis al een bicycle-terror.”

Nederland ontving vorig jaar 14 miljoen buitenlandse toeristen. Dat is 40% groei t.o.v. 2000, vooral dankzij de opmars van korte vakanties, stedentrips met goedkope vliegtickets, opkomende landen als China en grote evenementen en tentoonstellingen. Ze besteedden in 2014 ruim 10 miljard euro.

NBTC-directeur Jos Vranken mikt in 2020 op 16 miljoen bezoekers. Spreiding in tijd en ruimte is volgens hem noodzakelijk om files, wachttijden, teleurstellingen en irritaties te voorkomen. Verstopte binnensteden zijn een toenemend probleem.