Nieuws/Binnenland

COLUMN EPCO ONGERING

Comercieel

Een paar jaar terug bedachten mensen om me heen de Week van de Watersport. Tijdens deze week kan iedereen overal in ons land laagdrempelig in contact komen met alle vormen van watersportrecreatie. Mede doordat het initiatief direct werd omarmd door brancheverenigingen, bedrijven en sportbonden, werd “de Week” een groot succes.

Op honderden plaatsen in het land konden mensen gratis zeilcursussen of wakeboardclinics volgen, huursloepen met korting varen en meedoen met kano- of SUP-tochten. Ook voor de tweede Week van de Watersport, dit jaar van 2-9 mei, hebben zich weer honderden participanten aangemeld. Opvallend is dat het Watersportverbond zich niet aansloot bij ons watersportbrede initiatief. En nog opvallender is dat hetzelfde Watersportverbond plotseling in juni een ‘’Dag” van de watersport in het leven heeft geroepen.

Iets voor de gehele watersport

Navraag leert dat het Watersportverbond zich niet aansluit omdat de “Week” door een commerciële partij, de Telegraaf, is opgezet. Inderdaad, we zetten iets groots op, rekenen participanten een klein bedrag voor onze inzet en doen daarmee iets voor de gehele watersport. Zonder het oogmerk om rijk te worden, hooguit om een bescheiden winst te maken.

Lidmaatschapsgeld

De medewerkers van het Watersportverbond werken toch ook niet gratis? Zij worden uit het lidmaatschapsgeld van de sporters betaald en hebben dus ook belang bij groei van de watersport. Als we allemaal hetzelfde voor ogen hebben, waarom dan niet samen optrekken? Mij maakt het niet uit of u op de Week van de Watersport of op de Dag van de Watersport gaat varen. Als u maar gaat varen en aan iedereen om u heen duidelijk maakt hoe leuk de Watersport is.