Nieuws/Binnenland

Na storing op Schipholspoor sneller actie

Er komen per direct extra inspecteurs en storingsploegen om Schiphol per trein beter bereikbaar te maken. Ook worden de storingsploegen dichter bij het spoor geplaatst, zodat ze bij calamiteiten sneller ter plekke zijn.

Dat is de uitkomst van een vertrouwelijk overleg met de honderd sleutelfiguren van de aannemers (Strukton Rail, VolkerRail en BAM) en de betrokken medewerkers van spoorbeheerder ProRail. De spooraannemers omarmen de plannen van Pier Eringa, de nieuwe president-directeur van ProRail, om snel met onorthodoxe maatregelen te komen en te werken aan een cultuuromslag.

Eringa deed zijn oproep na de zoveelste verstoring van het treinverkeer naar Schiphol op 13 april. Eringa De nieuwe ProRail-topman zegde de spooraannemers toe te onderzoeken of ze niet meer tijd moeten krijgen om aan het spooronderhoud te werken.

Dat is een heikel punt in de spoorwereld. NS wil dat het onderhoud zo kort mogelijk is, om de reiziger van dienst te kunnen zijn. Maar aannemers vinden de tijdsdruk te hoog. Soms hebben ze maar een paar uur in de nacht om veel werk te verzetten. „In sommige gevallen is het de vraag of dat haalbaar is”, aldus enkele aannemers.

Eringa: „Ik wil daar meer inzicht in krijgen. Enerzijds willen we in het belang van vervoerders en hun reizigers onze infrastructuur maximaal beschikbaar stellen. Anderzijds moeten we natuurlijk wel tijd genoeg hebben om het spoor zodanig goed te onderhouden dat we niet telkens geconfronteerd worden met storingen.”