Nieuws

Ook voor Nederlandse koper

McLaren P1 GTR op bestelling straatlegaal

McLaren gaat gehoor geven aan de gefortuneerde kopers van een P1 GTR die met hun track day-auto ook op de openbare weg willen rijden. Een Engels bedrijf gaat onder toeziend oog van McLaren de conversie van de hypercar voor zijn rekening nemen. De GTR is eigenlijk niet bedoeld voor het gebruik buiten het circuit.

Minimaal zes kopers van de P1 GTR hebben al bij McLaren aangegeven dat zij graag een toelating voor de openbare weg willen. De Engelse sportwagenbouwer gaat daar in samenspraak met een specialistisch bedrijf voor zorgen. Een Nederlandse koper van de exclusieve hypercar behoort tot het selecte groepje klanten dat graag een kenteken op de circuitauto wil.

Track day-auto

De GTR is de track day-variant van de P1. De auto is ontwikkeld met het oog op gebruik op het circuit. De auto beschikt over een aangepast aerodynamicapakket, een lager wagengewicht en een sterkere hybride-aandrijfunit. Met de sportwagen mag niet deelgenomen worden aan races, maar er mag evenmin mee op de openbare weg worden gereden. De hypercar is bedoeld voor gebruik op circuitdagen en op eigen terrein.

Welke modificaties McLaren en zijn partner moeten doen om er een kenteken op te krijgen, is niet bekend. Over het kostenplaatje van de conversie wordt niet gesproken.

Productiestart

McLaren start binnenkort de bouw van de GTR. De laatste P1's staan nu in de fabriek. Wanneer de bouw van de straatlegale P1 is afgerond, gaat McLaren over tot de bouw van de P1 GTR. Hoeveel exemplaren McLaren van de P1 GTR maakt, is niet bekend. Het gaat om een klein aantal, mogelijk 1/10e van de P1-productie. Van de P1 heeft de fabrikant 375 exemplaren verkocht.