Nieuws/Binnenland

Hip inkopen maakt gelukkig

Hip zijn, schijnt je gelukkiger te maken. Amerikaanse onderzoekers hebben bewezen dat mensen zich daadwerkelijk beter voelen als ze hippe producten kopen.

Volgens een onderzoek van het California Institute of Technology levert het shoppen naar hippe producten, erkenning op en zorgt het ervoor dat we ons onderdeel voelen van een groter geheel.

Uit het ‘How the Brain’s Hidden Quest for Cool Drives our Economy and Shapes our World’ studie van twee Amerikaanse neurowetenschappers blijkt dat mensen zich beter voelen als ze hippe producten kopen. In de hersenen is duidelijk te zien dat dit zorgt voor een gevoel van erkenning en respect. Volgens de neurowetenschappers zijn we bewust op zoek naar coole producten en proberen we zo aan te sluiten bij een groep met dezelfde normen en waarden.

Ook neuro-econoom Carolyn Declerck van de Universiteit van Antwerpen kan zich vinden in deze bevindingen. Volgens Declerck willen we voornamelijk consumeren omdat het ons het gevoel geeft dat we niet alleen zijn in een wereld die steeds virtueler en anoniemer wordt.