Nieuws/Binnenland

Op iedere school les in reanimatie

Reanimatieles moet een vast onderdeel van het lespakket op de middelbare scholen worden. Op dit moment bieden zo’n honderd scholen dit aan, maar het idee om het structureel te leren aan scholieren vanaf 14 jaar wordt ondersteund in een petitie met ruim 36.000 handtekeningen.

Voor de reanimatieles is slechts een tijdsinvestering van twee tot vier lesuren per klas nodig. En door de leerlingen vertrouwd te maken met reanimeren, komen er jaarlijks 180.000 jongeren bij die een hartstilstand kunnen herkennen en weten hoe ze in een noodsituatie moeten handelen.

De petitie wordt vanmiddag door leerlingen van het Segbroek College uit Den Haag namens de Hartstichting overhandigd aan directeur Ingrid Brummelman van het Platform Onderwijs2032. Dit platform inventariseert namens het onderwijsministerie welke kennis en vaardigheden leerlingen in de toekomst echt nodig hebben.

Uit de al opgedane ervaring op de middelbare scholen en enkele vergelijkbare initiatieven van studenten geneeskunde in Rotterdam en Taskforce QRS (Maastricht, Utrecht en Nijmegen) blijkt dat docenten en leerlingen zeer enthousiast zijn over de reanimatielessen.

Nuttig

„Leerlingen geven aan dat ze het nuttig vinden om te leren reanimeren. Docenten en scholen koppelen terug dat het lesprogramma goed aansluit bij de ’wettelijke opdracht tot burgerschapsvorming’ én bij vakken als biologie, lichamelijke opvoeding, maatschappijleer en verzorging”, stelt Floris Italianer, directeur van de Hartstichting. „Gezien de vele handtekeningen is er tevens brede steun vanuit de samenleving.”

Het initiatief tot de petitie is afkomstig van professor dr. Ton Gorgels van de stichting Reanimatie-estafette Limburg.