Nieuws

Een blik in de toekomst

Eerste testnotities: BMW 7 Serie predrive

De introductie van de nieuwe generatie BMW 7 Serie staat pas voor dit najaar op het programma, na de onthulling van het model op de autobeurs van Frankfurt in september. Op een voor de buitenwereld afgesloten testterrein werd voor Autovisie alvast een tipje van de sluier opgelicht.

Vlaggenschip

Het nieuwe vlaggenschip van de BMW familie is van grille tot achterbumper compleet nieuw ontwikkeld, waarbij de focus naast het verhogen van het comfort, vooral lag op het verlagen van het gewicht. De limousine wordt de eerste in grote aantallen geproduceerde BMW waarin op grote schaal gebruik wordt gemaakt van koolstofvezel. Dat supersterke en lichte materiaal wordt samen met conventioneel staal en aluminium toegepast, om het skelet van de auto tot wel 40 kilo lichter te maken. Ook op andere fronten is gewichtsbesparing gerealiseerd. Onder andere met lichtere remschijven en -klauwen is het onafgeveerde gewicht per hoek met 10 kilo omlaag gebracht. In totaal is de nieuwe 7 Serie tot 130 kilo lichter dan zijn voorganger, ondanks dat er meer luxe aan boord is, en meer stringente veiligheidseisen van kracht zijn geworden.

Trukendoos

Het totaalgewicht is precies gelijk verdeeld over de twee assen, wat een perfecte basis schept voor een goed sturende auto. Zoals dat hoort bij een BMW. De gereden testauto was een 740iL met een verlengde wielbasis en een drieliter zes-in-lijn turbo met een tot op dit moment onbekend vermogen, dat waarschijnlijk rond de 350 pk ligt. Ook was het voertuig uitgerust met luchtvering op beide assen, actieve rolstabilisatoren, variabele dempers én vierwielbesturing. Die trukendoos werkt samen om de massieve directiewagen even wendbaar te laten aanvoelen als een 520i.

Door de super directe besturing met een overbrenging van 2,1 omwentelingen van links naar rechts kun je zelfs de krapste rotonde met de handen op kwart over drie ronden zonder over te pakken. De installatie is vrij licht en gevoelloos, maar wel ultra precies.

Zeeziek

Eveneens indrukwekkend is het enorm brede repertoire van het continu adaptieve onderstel: van zeeziek-veroorzakend zacht, tot sportwagen-strak. BMW heeft ons ook laten kennismaken met de nieuwe generatie infotainment- en rijassistentiesystemen, maar daarover leest u meer in de Telegraaf van volgende week, en Autovisie nummer 10.