Nieuws

Brussel krijgt ervan langs van reisbazen

Rel om bescherming toerist

De toerist die op internet zelf zijn vlucht en hotel en eventueel huurauto en excursies boekt en betaalt, is zijn geld kwijt als de aanbieder failliet gaat. De Europese Commissie komt volgende maand met nieuwe wetgeving om de online reizenkoper beter te beschermen. Maar die voorstellen worden aan alle kanten afgeschoten.

Dat bleek in Madrid tijdens het congres van topmensen in de reisindustrie, verenigd in de World Travel & Tourism Council.

„Wie een kant-en-klare pakketvakantie bij een reisbureau boekt, is al langer beschermd tegen bankroet. Het Garantiefonds is verplicht. Brussel wil nu ook losse onderdelen die op websites aan elkaar worden geknoopt, wettelijk laten verzekeren. De manier waarop lijkt nergens op”, meent voorzitter Frank Oostdam van de Nederlandse reisbrancheorganisatie ANVR.

Financiële garanties

Hij eist dat bijvoorbeeld vliegmaatschappijen ook financiële garanties moeten geven voor ’pakketreizen’, als ze naast de vlucht op hun websites doorklikken naar hotels. „Anders is er sprake van oneerlijke concurrentie. In de nieuwe regels van Brussel is hier echter nog veel onduidelijkheid over.”

De luchtvaart is helemaal tegen. „De komende wet werkt alleen maar verwarrend en kostenverhogend voor de consument. Hij dreigt zijn flexibiliteit om op internet te shoppen naar koopjes kwijt te raken. Deze regels zijn niet alleen inefficiënt, maar ook schadelijk en misleidend. Een blunder van Brussel”, zei IATA-baas Tony Tyler in Madrid.

Beleid

Het toeristisch beleid in de Europese Unie kreeg er op meer vlakken van langs van de reisbazen. „Brussel heeft voor vliegreizen slechts verstikkende bureaucratie, zinloze stakingen en idiote belastingen gebracht”, stelde Ryanair-topman Michael O’Leary.

Deskundigen van buiten de EU, waaronder van Turkish Airlines en Dubai Airport, wezen op de achterstand die Europa snel oploopt door de „gebrekkige infrastructuur en de rigide beperkingen van luchthavens om hun capaciteit uit te breiden. Wie niet 24 uur per dag open mag zijn met genoeg banen, telt straks niet meer mee in het doorgaande vliegverkeer. Europese politici zijn bezig de kip met de gouden eieren te slachten.”