Verandering van spijs

Review: mobiele games

Er wordt tegenwoordig flink gegamed in het openbaar vervoer. Het valt mij echter op dat ik vaak dezelfde spelletjes, zoals Angry Birds, Candy Crush en WordFeud, voorbij zie komen. Op zich prima games, maar verandering van spijs doet eten. Er zijn in Apple’s App Store of Google Play nog veel meer leuke games te vinden voor wie graag eens iets anders wil.

Ik moet toegeven dat het aanbod in de online winkels van iOS en Android groot is, waardoor de krenten in de pap moeilijk te vinden zijn. Daarom zet ik deze week drie pas verschenen games in de spotlight, namelijk Final Fantasy Record Keeper, Angry Birds Stella POP! en Olym.

Deze spelletjes zijn heel verschillend, maar hebben iets met elkaar gemeen. Ze zijn namelijk gratis te downloaden. Nu willen de makers natuurlijk wel geld verdienen, dus zitten er advertenties in het spel of heb je de mogelijkheid om echt geld uit te geven. Voor mij is het altijd het belangrijkst dat een spelletje dat laatste niet afdwingt. Dus dat geld uitgeven niet nodig is, wanneer je gewoon het geduld hebt om te wachten tot bijvoorbeeld een levensbalk weer gevuld is.

In Final Fantasy Record Keeper neem jij de rol aan van Tyro, een jonge archivaris. In het archief zijn de gebeurtenissen uit Final Fantasy I tot en met XIII vastgelegd in schilderijen. Door een mysterieuze aanval dreigen deze plotseling te verdwijnen in het niets. De enige manier waarop Tyro ze kan redden is door in elk schilderij te springen en een reeks gevechten succesvol af te ronden.

Daarbij krijgt de jonge held hulp van bekende figuren uit de eerdere games. Dat maakt Final Fantasy Record Keeper tot een feest van herkenning en een aanrader voor fans. Toch is de game ook leuk voor mensen die gewoon zin hebben in een pittige vechtgame. Elke reeks bestaat uit drie of vier rondes met gevechten waarin je verschillende monsters moet verslaan. Je kunt niet tussentijds opslaan of teamleden genezen en ook is er maximum aantal magische aanvallen die je kunt uitvoeren. Hierdoor heb je een goede strategie nodig om te overleven en dat maakt het uitdagend.

Van een heel andere orde is Angry Birds Stella POP!. Stella staat bekend als de roze meisjesvogel uit Angry Birds. De game is gebaseerd op arcadeklassieker Bust-a-Move waarbij je gekleurde bolletjes naar boven moet schieten om zo combinaties van drie of meer bollen van één kleur te maken en ze vrij te spelen. Het principe lijkt heel simpel, maar elk level heeft weer een andere uitdaging. Leuk voor tussendoor onderweg en de vrolijke grafische stijl en grappige vogeltjes maken het helemaal af.

In Olym moet je ook combinaties maken van drie kleuren of meer, maar de puzzelgame doet dat op geheel eigen wijze. Bovenaan het scherm staat bij elk level een opdracht, bijvoorbeeld dat je 10 oranje vlakken moet verzamelen. In één keer 10 oranje vlakken halen is soms lastig, dus moet je steeds groepjes van oranje vlakken met elkaar in contact brengen. Vanwege het maximaal aantal zetten is dat soms erg lastig om te halen. Daarom is Olym een uitermate uitdagende puzzelgame.