835421

Fijne verrassingen

Review: Axiom Verge

Er zijn spellen die je doen denken aan klassieke games van weleer en er zijn games die vooruit kijken en nieuwe dingen proberen. Axiom Verge is een titel waarvan beide te zeggen is.

Als je het spel opstart, zou je bijna denken dat je te maken hebt met een game voor de originele Nintendo Entertainment System (NES). De graphics zijn vrij simpel (hoewel schijn bedriegt), de muziek lijkt uit een jaren '80 synthesizer te komen en op het eerste gezicht is de game op zich ook niet al te lastig uit te vogelen.

Sterker nog, het lijkt wel of je te maken hebt met een spiritueel vervolg op de klassieke NES-game Metroid. Ook hierin landt de held op een buitenaardse planeet en moet hij de wereld verkennen. En ook hier vindt hij constant nieuwe wapens en gadgets die eerder gevonden gesloten deuren kunnen openen en obstakels kunnen verwijderen.

Net als je denkt dat je het riedeltje wel kent - er zijn in de jaren sinds Metroid genoeg spellen uitgekomen die hetzelfde principe kennen - wordt het net wat anders. Het begint als je de zogeheten 'glitch gun' krijgt. Dit geweer is niet bedoeld om vijanden mee neer te knallen, maar om de spelwereld naar je hand te zetten. Mik het apparaat op een vijand of object en haal de trekker over om uit te vinden wat er gebeurt. Sommige beesten zullen je ineens helpen, terwijl voorheen onzichtbare objecten ineens zicht- en tastbaar worden.

Na de glitch gun vind je nog genoeg andere wapens en gadgets die het doorlopen van de spelwereld een nieuwe dimensie kunnen geven. Dat mag ook wel, want de game zit bomvol geheime kamers en andere verstopte extra's. Op de op te roepen kaart kun je precies zien waar nog iets zit wat je niet gevonden hebt en ook kun je percentages oproepen van hoeveel van de spelwereld je gezien hebt en hoeveel van de geheimen je ontdekt hebt.

Heb je de game eenmaal uitgespeeld - en daar ben je wel een goede 15 uur mee zoet - dan kun je direct opnieuw beginnen. Er zijn namelijk verschillende epilogen afhankelijk van hoe snel je was en jouw behaalde percentages. Ook is er een 'speed run'-modus waarin je kunt meten hoe snel je de game kunt doorlopen. Hierbij worden alle tussenscenes en andere tijdsopslokkende delen direct over geslagen.

Axiom Verge is een heerlijke verrassing. Net als je denkt dat je dit speltype wel kent, slaat het een compleet andere weg in. Het spel blijft je verrassen met nieuwe gadgets en mogelijkheden en biedt veel spelplezier - ook als je de game al eens hebt uitgespeeld.

Axiom Verge is getest op de PlayStation 4. Later komen ook versies van de game voor de PlayStation Vita en pc uit.