Nieuws
835422
Nieuws

Niet in slaapzak bij winkel voor Apple Watch

Apple lijkt af te willen van het fenomeen dat fans al dagen van te voren in de rij gaan staan voor de Apple Store bij productlanceringen. In een uitgelekte memo wordt het winkelpersoneel opgedragen klanten op het gemak van online bestellen te wijzen.

“De dagen van wachten in de rij en hopen dat het product beschikbaar is, zijn over voor onze klanten”, schrijft verkoopdirecteur Angela Ahrendts in de memo waar Business Insider als eerste over publiceerde.

Ze wijst er op dat het een significante verandering is in de manier van denken. Ze laat het personeel dan ook weten dat hun hulp nodig is om dat voor elkaar te krijgen. “Vertel je klanten dat we online meer beschikbaar hebben, en laat ze zien hoe eenvoudig is om online te bestellen. Ze zullen blij zijn.”

De memo is opvallend, omdat het er op lijkt dat Apple niet langer meer zit te wachten op de lange rijen voor zijn winkels ,en de bijkomende publiciteit, bij productlanceringen. Voor buitenstaanders leken de tekorten voor producten op een pr-stunt. Het leek deel uit te maken van een marketingstrategie om de producten nog gewilder en schaarser te maken dat ze daadwerkelijk waren.

Ahrendts wijst er in de memo op dat klanten die online bestellen precies weten waar en wanneer hun product arriveert. Na de lancering van de iPhone 6 en 6 Plus waren de voorraden zo beperkt dat zelfs weken later klanten teleurgesteld zonder product de winkel verlieten.

De nieuwe verkoopdirecteur die een jaar geleden de overstap maakte van het Britse luxe merk Burberry naar Apple lijkt klanten deze teleurstelling in de toekomst te willen besparen. Door klanten online te laten bestellen, kan Apple de productstroom beter in banen leiden. Hoewel tekorten dan nog steeds mogelijk zijn en klanten dus op hun producten moeten wachten, weten ze tenminste dat het onderweg is en hoeven ze geen tijd te verspillen aan een vruchteloos bezoek aan de Apple Store.