Nieuws/Binnenland

Kabinet keurt financiering nieuwe wegen goed

Het kabinet heeft donderdag ingestemd met de financiering van twee nieuwe snelweggedeeltes. Het zijn „ontbrekende schakels in het Nederlandse wegennet”, aldus het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het gaat om de Blankenburgverbinding ten westen van Rotterdam en de verlenging van de A15 naar de A12 richting Duitsland.

De verlengde A15 in het oosten van het land wordt een belangrijke verbinding voor met name het goederentransport naar de oosterburen. De A15 eindigt nu nog in een weiland in het Gelderse Bemmel. De Blankenburgverbinding wordt een tunnelverbinding die de A20 en de A15 ten westen van Rotterdam met elkaar verbindt, tussen Maassluis en Vlaardingen.

Om de versnelde aanleg van de twee wegen te bekostigen is het noodzakelijk dat er tijdelijk tol wordt geheven. De Blankenburgverbinding kost in totaal ruim 1,1 miljard euro, de verlengde A15 zo'n 840 miljoen euro. Het parlement moet er nog mee instemmen.

Het is de bedoeling dat de Blankenburgverbinding tussen 2022 en 2024 in gebruik wordt genomen. De opening van de verlengde A15 is tussen 2019 en 2021 voorzien. Voor beide projecten is het toltarief 1,18 euro voor personenauto's en 7,11 euro voor vrachtauto's. De tolheffing voor de Blankenburgverbinding moet de schatkist 315 miljoen euro opleveren, de verlengde A15 287 miljoen euro. Als de beoogde opbrengsten binnen zijn, komt de tolheffing te vervallen. Voor beide verbindingen blijft ook tijdens de tolheffing een bestaand gratis alternatief voor het verkeer behouden.