Nieuws

iDeal betalingen via smartphone populairder

In 2014 zijn in totaal 127,4 miljoen online aankopen gedaan. Gedurende het jaar waren er geen grote verschuivingen in de manier waarop deze online aankopen werden betaald, behalve bij aankopen via de smartphone. iDeal blijft het meest gebruikte betaalmiddel.

Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, een onderzoek naar betaalmethoden in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK in samenwerking met iDeal en Thuiswinkel.org.  

Van de 127,4 miljoen online aankopen die in 2014 zijn gedaan, zijn er ruim 69 miljoen betaald met iDeal (54%). Na iDEAL wordt de creditcard (11%) het meest gebruikt om online te winkelen.  De meeste aankopen betaalt de consument voorafgaand aan de levering van de bestelde producten of diensten (87%). Een klein deel van de aankopen wordt bij of na de levering van de producten of diensten betaald, voornamelijk met Acceptgiro (6%) of door middel van een pintransactie bij levering/afhalen (4%). Segmenten waar relatief veel achteraf wordt betaald zijn: kleding (vooral Acceptgiro met 21%) en (near)food (vooral pin bij levering/afhaal met 19%).

iDeal op smartphone

Ruim drie op de vier Nederlanders doen hun online aankopen via een desktop of laptop. Toch wordt al 18 procent van de aankopen gedaan via een mobiel apparaat. In het eerste half jaar werd een kwart van alle online aankopen via de smartphone met iDeal afgerekend, in de tweede helft van 2014 is dit 31 procent. IDEAL is hiermee het gebruikte betaalmiddel bij aankopen via de smartphone.

De Nederlandse consument winkelt het liefst binnenshuis met een smartphone of tablet. Van alle online aankopen via de tablet vindt 96% thuis plaats, via de smartphone is dit 76%.

Gemiddeld aankoopbedrag bij smartphone en tablet relatief laag

In vergelijking tot aankopen die worden gedaan met desktop of laptop, waar een aankoop gemiddeld  €121,- bedraagt, ligt het gemiddelde aankoopbedrag voor aankopen via smartphone en tablet nog relatief laag. Was het gemiddelde aankoopbedrag via smartphone in het eerste halfjaar nog € 43,-, in de tweede helft van 2014 is dit € 50,-. Bij de tablet was dit in de eerste helft van 2014 € 77,- en in het tweede half jaar € 85,-.

Dit lagere aankoopbedrag via de mobiele devices is deels te verklaren vanuit de segmenten waarin de aankopen plaatsvinden. Zo'n 38 procent van alle aankopen via mobiele devices zijn aankopen in de categorie media & entertainment. Hieronder vallen bijvoorbeeld aankopen van cd’s, dvd’s en boeken, maar ook muziekdownloads, streamingabonnementen en apps.