Nieuws

Het High Fat Diet. Te mooi om waar te zijn?

De zomer is in aantocht en dus wordt het ene na het andere dieet gelanceerd. Voor elke nieuwe bikiniperiode, nieuwe kansen! Zo introduceren voedingsdeskundige Zana Morris en gezondheidsauteur Helen Foster het nieuwe 'High Fat Diet'. Ze beweren dat je door vetrijke voeding te eten, binnen twee weken vijf kilo kunt afvallen. Te mooi om waar te zijn?

Gewicht verliezen door het 'High Fat Diet' is zeker niet te mooi om waar te zijn. Het is allang gebleken dat je met een vetrijk en koolhydraatarm dieet makkelijk afvalt. Het 'High Fat Diet’ is stiekem niet zo nieuw. Het neigt sterk naar o.a. het Atkins dieet: meer vet en eiwitten, nauwelijks koolhydraten. Dus het resultaat is al bekend.

Met weinig koolhydraten krijg je minder calorieën binnen en dus val je af. Daarnaast heeft het effect op het insuline gehalte dat je lijf aanmaakt. Als je koolhydraten eet, wordt dit omgezet in glucose. Brandstof en dus energie voor je lichaam. Je lichaam produceert dan insuline door de alvleesklier en dit zorgt o.a. voor de transport naar je cellen. Echter wanneer je een teveel aan glucose binnenkrijgt wordt het opgeslagen als vet. Bij een grotere inname van vet en eiwitten, heb je een lage insuline aanmaak, is de normale brandstof bron verwijdert en begint je lijf direct aan het verbranden van vet. Zo komt je lijf in het ketose proces. Omdat het insuline niveau laag blijft en je normale brandstofbron verwijdert, verbrandt je lijf bestaande vetbronnen. Hierdoor komt er een onaangename geur uit je mond en poriën.

--

Carina: 'Geloof niet alles wat je hoort over eten'

--

Welke vetten?

Weg met het vet dus! Terwijl je wel heel veel vet mag eten binnen het 'High Fat Diet’. Zelfs het soort vet maakt niet uit. Verzadigde (Verkeerde) en onverzadigde (goede) vetten mogen alle twee. We weten uit voorgaande studies dat de onverzadigde vetten geen probleem zijn. Producten als avocado’s, noten en vette vis zijn mega gezond. Het discussiepunt ligt echter bij de verzadigde vetten. Te vinden in onder andere echte boter en kaas. Voorheen was dit de boosdoener voor ondermeer hart- en vaatziekten.  Tegenwoordig spreekt menig onderzoeker dit tegen en zegt dat verzadigde vetten geen probleem zijn. Dit klinkt natuurlijk allemaal fantastisch, maar de vetdiscussie is nog niet ten einde en dus weten we niet met zekerheid hoe gezond of ongezond verzadigde vetten zijn.

Daarnaast mis je door het gebrek aan koolhydraatrijke producten, waaronder groenten en fruit (die ook verboden zijn in het high fat diet), een hoop voedingsstoffen. Om nog maar niet te spreken over de geur die je verspreid wanneer je lichaam in Ketose raakt en de moeilijkheidsgraad (omdat je veel producten links moet laten liggen) van het dieet om het vol te houden.

Tja, dan is het ‘nieuwe’ - of eigenlijk achterhaalde -  ‘High Fat diet’ toch te mooi om waar te zijn.

Meer artikelen van Carina Noordervliet: