Nieuws
837002
Nieuws

We besteden meer aan paasontbijt

Nederlanders zullen rond Pasen weer meer geld uitgeven dan vorig jaar. Voor het grootste gedeelte van het brood, vleeswaren, eieren en kaas gaan we naar de supermarkt. Maar ook de bakkers profiteren van Pasen. Zo´n 38 procent van het brood voor op de paastafel wordt bij een bakkerswinkel aangeschaft.

Dat blijkt uit jaarlijks terugkerend paasonderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 1.800 Nederlandse consumenten.

Supermarktkoepel CBL zei eerder deze week al een recordomzet voor Pasen te verwachten van 765 miljoen euro. Dat is 2,5 procent meer dan een jaar terug.

Paasontbijt

In bijna 40 procent van de Nederlandse huishoudens zal aankomend weekend een Paasontbijt plaatsvinden. Aan deze mensen is gevraagd waar ze de verse ingrediënten voor het ontbijt verwachten te kopen. Hieruit blijkt dat het grootste gedeelte van het brood, de vleeswaren, de eieren en de kaas in de supermarkten gehaald zal worden.

Toch doet de verse bakker het in vergelijking met de slager zo slecht nog niet. Zo’n 38 procent van het brood zal bij een bakker gekocht worden, ten opzichte van 21 procent van de vleeswaren bij een slager.

De verwachting is dat de totale bestedingen dit jaar ongeveer 7 procent hoger zullen liggen dan vorig jaar, wat een positief gegeven is voor de supermarkten en de foodspecialisten. Andere winkels zullen minder profijt hebben van de extra bestedingen tijdens Pasen, al is er wel een klein deel consumenten dat aangeeft een woonboulevard, een tuincentrum of een bouwmarkt te bezoeken.

Eerlijk Pasen

Uiteraard zijn er ook weer veel mensen die chocolade producten zoals een paashaas of paaseieren kopen. Ruim 60 procent van de consumenten koopt wel iets in die richting. De kleine meerderheid (53%) van de mensen kiest hierbij niet bewust voor chocola die op een duurzame manier geproduceerd is. De duurzame chocola met het Fairtrade keurmerk van Max Havelaar geniet met 18 nog de meeste voorkeur.

De paasdagen lijken overigens wat aan populariteit te verliezen. Nog maar 53 procent van de consumenten geeft aan dat het paasfeest ze aanspreekt. Het vervagen van de religieuze betekenis is hier het meest schuldig aan.