Nieuws/Binnenland
Binnenland

Licht de wereld over

Belevenissen van backpackers

’Travel light´! Een credo dat met name voor backpackers opgaat. Rugzak met louter essentiële spullen mee en de wereld over. We vroegen u naar uw verhalen. Een bloemlezing van backpackende lezers van jong tot oud over hun avonturen in verre oorden.

Paniek in kano

Vier maanden geleden reisde Madelon Galjaardt (25) uit Nieuwerkerk aan den IJssel samen met een vriendin door tal van landen in Zuid-Amerika. „Na zeven weken zijn we in Ecuador met een georganiseerde trip het Amazone-gebied ingegaan. Op een van de avonden waren we met een groepje per kano op zoek gegaan naar kaaimannen. We hadden geen geluk en op de terugweg in het pikkedonker was iedereen aan het wegdromen en staarde naar de sterren. Tot er iemand heel hard begon te gillen. Ik schrok me wezenloos omdat ik dacht dat het om iets vlak achter mij ging. Totale paniek op die smalle, instabiele kano. Zaklampen flitsten en uiteindelijk bleek het om een vis te gaan die op de boot was gesprongen. We hebben er smakelijk om kunnen lachen." Hoe leuk en avontuurlijk de Amazone is, hoe vervelend de stekertjes daar zijn. Madelon, die op Schiphol werkt: „Neem genoeg DEET mee en een blouse of shirt met lange mouwen. Anders loop je de hele dag te krabben."

Investeer in backpack

Twee jaar lang hebben Bianca Schermers (24) en Frans Scheijgrond (23) voor hun wereldreis van acht maanden gespaard. „Een droom die uitkwam”, zegt Frans. Op 2 maart 2014 vertrokken ze vanuit Hendrik Ido-Ambacht. „Ons reisschema? Amsterdam, Hong Kong, Fiji, Nieuw Zeeland, Australië, Bali, Borneo, Thailand, Maleisië, Singapore, Zuid Afrika, Dubai en terug naar Amsterdam. Halverwege de reis was ons geld op, dus besloten we om te gaan werken in Australië. Na drie weken zoeken vonden we een baan bij Burke & Wills Roadhouse. Bianca in de winkel annex restaurant en ik in de keuken." Door al dat gereis en het werken hebben de twee eindeloos veel mensen ontmoet.

„Door het contact met de locals kom je op de meest bijzondere plekken. Zeker ook daarom was onze reis onvergetelijk", zegt sommelier Bianca. Een tip van de twee wereldreizigers: „Een goeie backpack is essentieel als je zoveel verschillende plekken aandoet, investeer daar ook in!"

Drie Zweedse jongens

Liza Bye kwam precies een jaar geleden terug van ’de trip van mijn leven’, schreef ze ons. „Het was een twee maanden durende backpacktrip langs de oostkust van Australië." De inmiddels 20-jarige studente uit Leeuwarden: „In de lente van 2013 was ik klaar met de Havo en had ik eigenlijk geen idee wat ik zou gaan doen. Toen ontstond het idee om een documentaire te maken over het leven van backpackers in Australië. Bij aankomst in het Wake-Up Hostel in Sydney filmde ik het interieur. Toen ik de deur naar m’n kamer opende was ik even vergeten dat je die met vijf anderen deelt en stonden er drie Zweedse jongens halfnaakt in de kamer. Dat was het begin van mijn reis!" Liza was zeer actief tijdens haar reis: „Surfen, raften, 4 wheeldrive excursies en ook nog skydiving. Ik vond het niet zo eng, eerder wonderbaarlijk dat je vijf minuten lang vliegt…” Waar Liza het meeste aan heeft gehad? „Ga voorbereid op pad, maar plan niet alles dicht. Laat het ook eens op je afkomen en zie wat er gebeurt." Liza hoopt haar documentaire deze zomer af te ronden.

K1-finale

Zeven maanden lang trok de 35-jarige Jeroen Vogels uit Uden over de wereld. „Ik ben eerst een week naar Tokyo geweest, omdat ik de finale van de K1 World Grandprix wilde zien. Ik volg deze strijd al jaren op televisie en via internet. Op 5 december kwam mijn droom uit en was ik live bij de wedstrijd met Semmy Schilt en Badr Hari. Dat was een bijzondere dag voor mij." Na Tokyo reisde Jeroen naar Nieuw Zeeland, Australië en China. „Ik heb veel gelift in Nieuw Zeeland. De eerste keren was het ongemakkelijk, maar na verloop van tijd went het. Eén rit zal ik nooit vergeten. Een man stopte en ik bukte om hem te vertellen waar ik naar toe wilde. Ik schrok want op de bijrijderstoel zat een pitbull en ik ben best bang voor honden.

De man bood mij een lift en ik ging achterin zitten, verstijfd van angst. Ik kon de hele rit niets zeggen. Achteraf ben ik trots op mezelf dat ik met een pitbull in dezelfde auto heb gezeten." Atletenmanager Jeroen heeft een tip voor backpackers die naar Australië gaan: „Blijf niet aan de oostkust maar reis ook naar het westen. De mooiste plekken vind je daar!"

De weg kwijt

„Mijn reis begon in Australië en van daaruit ben ik doorgereisd naar Azië”, vertelt Erwin Kamminga (24) uit het Friese Hardegarijp over zijn trip in 2013. „Na een vermoeiende vlucht kwam ik aan in Sydney. Ik raakte de weg kwijt en wist niet meer waar ik naar toe moest. Ik sprak een zakenman aan om hem de weg te vragen. Hij legde me uit waar ik heen moest. Na een kort gesprek over mijn reis en Nederland, drukt hij een briefje van 50 dollar in mijn hand. ’Ik ben in Nederland geweest en werd daar fantastisch behandeld. Ik hoop dat Australiërs jou ook zo behandelen. Koop maar wat biertjes’. Wat een leuk begin van mijn reis!" Dat was wel even anders in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. „Ik wilde met een taxi naar een andere stad. Het is gewoon daar om een taxichauffeur vooraf te betalen. Drie straten verder vertikte de chauffeur het om door te rijden en begon mij te bedreigen in zijn taal. Ik ben niet uitgestapt en reageerde terug in het Nederlands. Uiteindelijk reed hij mopperend verder. Maar Kuala Lumpur is een prachtig stad, een aanrader voor alle backpackers. Behalve de taxi’s dan."

Stationsratten

Ongedierte… tja, op je backpack-reis zul je er wel eens mee te maken krijgen. Zoals Marjolein de Jong (23) die samen met haar vriend eind verleden jaar drie weken door India reisde. „Wij hebben verschillende steden bezocht. Op een avond kwamen we aan op een klein donker treinstation, ik weet niet eens meer welke stad dat was. Omdat onze aansluiting vertraging had probeerden we zo goed en zo kwaad als het ging een aangename plek te creëren in de eersteklas wachtruimte. Tot we ze zagen: ratten, dikke vieze ratten met lange staarten. Het stikte ervan, niet één hoek was ratvrij inclusief de aangrenzende toiletten. Toch leek het erop dat wij de enigen waren die zich er druk om maakten. Toen we een Indiase jongen erop wezen dat er twee ratten zijn tas in waren gekropen haalde hij achteloos zijn schouders op." Toch heeft de studente uit Amsterdam na deze nachtmerrie nog kunnen genieten van haar reis. „Wat een prachtig en intens land is India. Wel raad ik iedereen aan om zelf wat eten mee te nemen om de eerste week nog te wennen. Want anders is de overgang wel heel erg groot."

Nooit backpacken…

Ondernemer Lorenzo Timmerman (29) uit Rotterdam wilde nooit backpacken. „Ik heb mijn leven lang alleen maar vakantie op resorts gevierd met lekkere stranden en alles bij de hand. Zelfs mijn relatie hield geen stand omdat ik nooit wilde backpacken. Het leek me ontzettend stom en heel vermoeiend. Maar tjonge, wat zat ik ernaast. In oktober van het vorig jaar had ik een ticket geboekt naar Thailand zonder een hotel te regelen of wat dan ook. Samen met een vriend zijn wij het land door gegaan en wat heb ik leuke dingen meegemaakt en mooie plekken bezocht. Ik heb zelfs m’n duikcertificaat gehaald. Wat is het leuk als je zo onvoorbereid op pad gaat." Lorenzo liep er wel een infectie op, maar dat zal hem er niet van weerhouden om weer te gaan backpacken. „Mijn opa komt uit Indonesië en het lijkt me geweldig om dat land op deze manier te ontdekken."

Ook voor vijftigers

Als je denkt dat backpacken alleen voor jongeren is, dan heb je het mis. Dat bewijzen Jan (53) en Hilda Bunskoeke (52). De vijftig-plussers zijn in januari van dit jaar met de rugzak op vier weken door Thailand getrokken. „Met de nodige geplande vakanties achter de rug waren wij toe aan wat anders”, legt verkoopdirecteur Jan uit. „We besloten om eens een rugzakvakantie te maken." Een geweldige ervaring vonden de twee. „Voor backpacken ben je nooit te oud, je wordt al snel een met de andere backpackers ongeacht je leeftijd. Heerlijk ook om niks van te voren gepland te hebben. De vrijheid van backpacken kunnen wij iedereen aanbevelen." Jan en Hilda uit De Krim hebben nog een belangrijk tip: „Neem wat hangsloten mee om je rugzak op slot te kunnen doen. Dat is handig voor lange treinreizen met honderden andere backpackers. Een Thai zal niet zo snel stelen, maar een backpacker die langer onderweg is wel."