Nieuws

Eten afwegen zonder weegschaal

Te veel suiker, te weinig bakmeel; je ingrediënten afwegen kan nog best lastig zijn. Vooral als je geen keukenweegschaal hebt. We zijn geneigd eerder te veel van iets te nemen dan te weinig; 'gewoon voor de zekerheid'. Vanaf nú weet je precies de juiste hoeveelheden af te meten, zonder gepruts met een weegschaal!

Juiste hoeveelheden zijn erg belangrijk bij het koken wanneer je een recept volgt, maar ook wanneer je aan de lijn doet telt iedere calorie. Hoe gezond je salade ook is, met iedere druppel dressing heb je weer een paar calorieën extra te pakken.

In dit overzicht worden de porties vergeleken met alledaagse dingen die je misschien nog wel in huis hebt liggen. Loop de kamer van je kind eens binnen en misschien ligt daar nog wel een tennisbal, of kijk eens in de la voor een pakje spelkaarten dat de vakantie enigszins heeft overleefd. Met deze producten kun je vanaf nu je porties bepalen.

 

Hoe werkt het?

In dit overzicht staat wat aan elkaar gelijk staat in vorm. Het gaat dus om de omvang en inhoud van het product, niet om het gewicht. Zo weet je dat de vorm van een tennisbal dus evenveel is als 30 gram rijst. En is 30 gram pasta evenveel als een cupcake vormpje. Als je het vaker doet, zul je zien dat je steeds beter gewicht zult kunnen inschatten, zo verspil je ook minder eten.

Meer handige tips voor in de keuken: