Nieuws/Binnenland

Roep om maatregelen op dodenweg N36 tussen Salland en Twente

Rijden over kerkhof van asfalt

De invoegstrook bij Westerhaar is een van de meest beruchte passages van de N36. Het is de gevreesde dodenweg tussen Twente en Salland. Hier rijdend zijn we met eigen ogen getuige van de gevaren die op de loer liggen.

De afgelopen acht jaar vielen er zestien doden, nog los van de talloze kleinere ongelukken. De roep om maatregelen wordt luider.

De invoegstrook is na een handtekeningenactie enkele jaren geleden al eens verlengd, maar als een automobilist voor ons aarzelend probeert in te voegen, gaat het bijna mis. We moeten juist vaart maken, aangezien het op de N36 rijdende verkeer al volop snelheid heeft.

Een automobilist achter ons is het getreuzel beu. Trapt doldriest het gaspedaal in om ons en onze voorganger voorbij te sjezen. Om op het allerlaatste moment de autoweg op te kunnen draaien. Hij moet met de voorwielen zelfs een stukje door de berm jakkeren.

De N36 is een van de hoofdpijndossiers van Provinciale Staten van Overijssel. Het is met de gevreesde N35 de belangrijkste weg die Salland en Twente verbindt. "Ik heb steeds meer het gevoel dat ik over een kerkhof naar Twente moet rijden", twitterde een wanhopige transportondernemer uit Hardenberg na het laatste ongeval op nieuwjaarsdag.

De A35/N35 is globaal genomen de rijksweg tussen Zwolle en Enschede. Een groot gedeelte is snelweg. Vandaar dan ook dat vooral de passage tussen Wierden en Zwolle - waar 80 km/u mag worden gereden - het voornaamste knelpunt vormt. VVD-Kamerlid Han ten Broeke reed hier ooit al eens demonstratief met paard en wagen om de aandacht te vestigen op dit 'karrenspoor', zoals het in de volksmond wordt genoemd.

"De A35 en N35 zijn samen 76,5 km lang", vertelt Petra Timmer, woordvoerster van de provincie. Samen met het Rijk werken we aan verbreding van de weg tussen Zwolle en Wierden naar tweemaal twee rijstroken. Deze weg vormt een belangrijke verbinding tussen Overijssels beide economische regio's. Vandaar dat de aanpak ervan hoog op de prioriteitenlijst staat."

Vloek

Er lijkt echter een vloek op te rusten. Liefst 35 jaar is er gebakkeleid over de aanleg van een tunnel om knelpunt Nijverdal te ontlasten. In 2008 ging de eerste schop de grond in. De bouw is intussen afgerond. De opening van de combitunnel laat echter op zich wachten. De treinen rijden er al wel door, maar automobilisten moeten nog geduld hebben vanwege ict-problemen in het camera-beveiligingssysteem…

Tegelijk zijn daar de perikelen rond 'dodenweg' N36: de weg tussen Almelo/Wierden richting het Sallandse Ommen. Het vormt de belangrijkste verkeersader tussen Twente en het noorden van ons land.

Met misschien wel als een van de meest in het oog springende verkeersdrama's een dodelijk ongeval vorig jaar bij Aadorp. Het levert beklijvende beelden op. Met een dashboardcam is haarscherp gefilmd hoe - na een idiote inhaalmanoeuvre - twee auto's frontaal op elkaar klappen. De bestuurder van de inhalende auto, die de crash veroorzaakte, gaat ervandoor, waarop de beelden door de politie via YouTube worden verspreid en de doorrijder kan worden achterhaald.

Als regelmatig berijder van deze dodenweg kennen we de gevaren. En ook hoe de wegbeheerder in gebreke blijft. Op de weg mag je 100 km/u rijden, maar dit staat niet of nauwelijks aangegeven. Waarop sommige automobilisten het zekere voor het onzekere nemen en met een vaartje van 70 tot 80 km/u over het asfalt sukkelen. Tot grote ergernis van anderen die aan het inhalen slaan. Nog los van de vele vrachtwagens op deze weg waaraan haastige bestuurders zich storen.

Petitie

Intussen is een aantal gemeenten langs de N36 in actie gekomen. " Alle lijsttrekkers van de laatste raadsverkiezingen in Twenterand zijn een petitie begonnen", vertelt VVD-fractievoorzitter Chris Walraven. "Waarbij intussen ook Almelo, Wierden en Hardenberg zich hebben aangesloten."

Verkeersminister Schultz van Haegen reed vorige week met eigen auto over de dodenweg om de petitie in ontvangst te nemen. Ze gaat proberen om zes miljoen euro versneld beschikbaar te krijgen voor onder meer veiligere op- en afritten en markeringen.

Alice Vos startte al in 2008 een handtekeningenactie voor de felbegeerde langere invoegstrook bij Westerhaar. In totaal zamelde ze 1289 handtekeningen in. "Een heel karwei. Maar het duurde nog vele jaren voor die invoegstrook werd verlengd. En het is nog steeds levensgevaarlijk. Weet je, ik krijg echt de kriebels van die weg."