Nieuws

Life hacks om te onthouden

Het leven is één groot feest en zo moeten we het houden ook. Op de redactie kwamen wij een filmpje tegen met tips waardoor je net iets sneller van je hik afkomt, hoe je elkaar beter kunt verstaan in druk gezelschap en hoe je die irritante kleine-teen-stoot het best kunt verhelpen. Lees hier de ‘life hacks’ en probeer ze vooral eens uit.

  • Blue Monday is al achter de rug, maar een slechte bui kan door nog veel meer veroorzaakt worden. Niet getreurd, gelukkig zijn pennen niet alleen handig om te schrijven, ze helpen je ook van je slechte bui af. Hoe dan? Door je pen in je mond te steken en hem goed vast te klemmen met je lippen gebruik je de spieren die je ook gebruikt wanneer je lacht. Je houdt je hersenen dus eigenlijk voor de gek, maar je slechte bui is wel weg.
  • Met dit weer ligt een verkoudheid op de loer. En als je eenmaal de klos bent, kun je van al dat snuiten last krijgen van bloedneuzen. De meeste bloedneuzen ontstaan op de plek waar je neus zich verdeelt in twee gangen, net onder je neusbotje. Als je daar even stevig drukt, klem je de lekkage dicht waardoor de bloedneus al snel stopt.
  • Een bloedneus of even naar het toilet moeten. Alles komt op het verkeerde moment. En als je dan ook nog geen fatsoenlijk toilet in de buurt hebt… Ophouden is niet altijd goed, maar nood breekt wet: denk aan seks wanneer je nodig moet, het gevoel van moeten verdwijnt en je kunt er weer even tegenaan.
  • Wanneer je zo nodig moet komt deze tip misschien niet op het juiste moment.  Maar wanneer je aan het zwemmen bent en je lang onder water wilt blijven hebben wij dé tip. Haal vlak voor je onder water duikt een aantal keer kort adem in plaats van een keer heel diep. Zo denken je hersenen dat je meer zuurstof hebt en kun je langer onder water blijven.
  • Je vertelt op een verjaardag of in een leuk maar druk kroegje over je kunsten onder water en wilt een leuk gesprek voeren. Toch kan dat nog best lastig zijn. De truc is om te luisteren met je rechteroor. Raar maar waar, je rechteroor blijkt woorden beter op te vangen terwijl je linkeroor zich meer focust op muziek en geluiden.
  • Je hebt een goed gesprek gevoerd in dat kroegje en ondertussen heb je flink doorgedronken. Het kan zijn dat je al aardig aan het zwaaien bent op je benen. Om toch nog charmant en redelijk nuchter over te komen, kun je je hand op een hard en stabiel vlak neerleggen. Zo houd je jezelf toch nog in balans.
  • Ben je misselijk voor het slapengaan? Ga dan op je linkerzij liggen. Zo ligt je maag lager dan je slokdarm waardoor je eten niet geneigd is om weer terug naar je keel te gaan.
  • Je ligt al op je linkerzij, maar je duizeligheid is nog niet over en het lijkt of je bed alle windstreken af gaat? Gooi dan een been uit bed en laat hem daar lekker hangen. Je bed stopt met draaien en jij kunt je nestelen in een heerlijke en hopelijk diepe – en reinigende – slaap.--

Goede nachtrust is belangrijk

--

  • De volgende ochtend is de duizeligheid en misselijkheid misschien nog niet helemaal over. Probeer dan eens druk uit te oefenen op je pols tussen je twee spiertjes. Net als de reisziekte armbandjes voer je druk uit op een plek die te maken heeft met je evenwicht.
  • Blijf je misselijk en moet je al kokhalzen bij het idee aan eten en drinken? Toch zul je je lichaam moeten voeden om weer een beetje op te knappen. Het kan dan helpen om je hand tot een vuist te maken – waarbij de duim boven op je vingers rust – en heel hard te knijpen.
  • Onderschat de kracht van water niet. Een glas water na het opstaan activeert je organen, een glas water voor een machtige maaltijd helpt met het verteren ervan en een glas water voor het slapen zou je kans op een hartaanval verlagen.
  • Van al dat water kan het zijn dat je de hik hebt gekregen. Geen paniek. Maniertjes die je waarschijnlijk al duizend keer hebt gehoord, zoals je adem inhouden en even goed schrikken kunnen voldoende zijn. Maar ademen in een plastic zakje schijnt de beste manier te zijn. Het hoge gehalte koolstofdioxide in het zakje brengt je longen en lichaam tot rust.
  • Zonder de hik kan je fijn beginnen aan je sollicitatiegesprek. Maar zo’n gesprek kan nog best een uitdaging zijn en bij de gedachte alleen al beginnen je knieën te knikken. Maak voordat je naar het gesprek gaat, van je woonkamer een echte Rocky-arena. Jij bent een overwinnaar en iedereen in de woonkamer mag dat weten. Gooi je vuist in de lucht en voel je een echte overwinnaar. Op zo’n moment stijgt je testosterongehalte waardoor je zelfvertrouwen een enorme boost krijgt.
  • Maar pas wel op! In je enthousiasme zie je de bijzettafel niet. En ja hoor, je kleine teen is weer een blauwe plek rijker. Pijn dat het doet en schreeuwen dat je wil. Vooral doen dat uitschreeuwen. Het schijnt dat je de pijn op die manier je lichaam uitbant.
  • Iedereen was je natuurlijk komen bewonderen in je Rocky-arena en dan stoot je je teen. Maar in huilen uitbarsten doet je optreden geen goed. Dus wil je absoluut niet huilen? Houd je ogen dan wijd open zonder te knipperen. Op die manier kunnen je tranen zich niet vormen en zal er dus ook geen enkele traan over je wang naar beneden glijden.
  • Het kan ook zijn dat je in de lach schiet omdat dit natuurlijk jou weer overkomt. Maar soms is het geen geschikt moment om dubbel te liggen van het lachen, want je hebt je sollicitatieoutfit al aan en die mag natuurlijk niet kreukelen. Om te voorkomen dat je dubbel ligt kun je aan iets verdrietigs denken of bijt je jezelf eens flink op je tong.
  • Voel je plots kiespijn opkomen? Smeer dan ijs op het stukje huid tussen je duim en wijsvinger. Door je pijnprikkel van je kies te vervangen door je gevoelloze stukje hand, denken je hersenen dat je tand geen pijn meer doet. Fijn voor even, maar laat de tandarts er voor de zekerheid toch even naar kijken. Je kunt natuurlijk niet eeuwig met ijs op je hand lopen.
  • Gelukkig kun je wel iets doen aan een open blaar. Het is dan verstandig om de blaar even te ontsmetten. Heb je geen alcohol of andere desinfecterende middeltjes in huis? Denk dan eens aan je mondspoeling. Deze heeft vaak ook een desinfecterende werking. 

--

Zo voorkom je blaren

--

  • Als het goed is heb je nu geen ontsteking opgelopen maar het kan zijn dat je ergens anders voor toch even bloed moet laten prikken. Maar heb jij ook zo’n hekel aan naalden? Hoest de naald dan van je af. Even hoesten terwijl de naald je arm in wordt gedrukt verlaagd tijdelijk je pijn waardoor je de prik amper merkt.
  • Wil je op een andere manier aan de pijn ontsnappen? Het blijkt dat een spel spelen met een wedstrijdelement – zoals bowlen of monopoly – de pijngrens tijdelijk verlaagd. Dit komt door het verhoogde adrenalinegehalte in je lichaam. Zo kun je tijdelijk even die naald aan.
  • Maar adrenaline helpt ook tijdens het sporten. Toch zijn er ook nog andere trucs die je kunt toepassen om het sporten zo aangenaam mogelijk te maken. Tijdens het hardlopen kan het namelijk zo zijn dat je steken in je zij krijgt. We zijn geneigd om adem te halen wanneer ons rechterbeen de grond raakt, op dat moment komt er druk te staan op de lever. Deze druk kan dus een steek in je zij veroorzaken. Om de steek voor te zijn kun je dus proberen te wisselen met ademhalen tijdens het lopen. De ene keer wanneer je rechtervoet de grond raakt de andere keer wanneer je linkervoet de grond raakt. Zoek daar een mooi ritme in en dan kan je lekker blijven doorlopen.
  • Naast het gezonde sporten is het ook wel eens tijd om een potje te gamen. Iedereen die je vertelt dat gamen niet gezond is, kun je nu flink de les lezen. Gamen heeft namelijk zo zijn voordelen, en dit zijn er enkele van: goede reflexen, een goed geheugen, een goed ontwikkeld probleemoplossend vermogen, een goede oog-handcoördinatie, ruimtelijk inzicht, een goede motoriek, een grote pijntolerantie  en nog veel meer.
  • Heb je van het gamen een slapende arm gekregen? Schud dan in plaats van je arm, je hoofd. Dit haalt de spanning uit je nek weg en het verlaagt het prikkelende gevoel in je arm. Voor slapende benen is een stukje lopen aangeraden. Pas wel op: wanneer je been slaapt is hij vrijwel gevoelloos en is de kans op verstappen erg groot.
  • Goed, je hebt alle hacks toegepast maar ondertussen zit je kind te stressen voor een aankomend tentamen. Laat je kind zijn angsten en emoties van zich af schrijven voordat hij begint aan de toets. Studies wijzen erop dat wanneer je dat doet, je hogere cijfers in de wacht zult slepen.
  • En heeft hij dan eindelijk zijn cijfers binnen, dan wil je ze natuurlijk goed kunnen bekijken. Om tijdelijk je zicht iets te verbeteren, maak je een vuist met een gat waar je doorheen kan kijken. Zo kan je oog zich beter focussen op wat je wil zien.

Wil je alle tips nog 1 voor 1 even zien? Bekijk dan hier het filmpje.