Nieuws

Lager bedrijfsresultaat TMG

De omzet en het nettoresultaat van Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van onder meer De Telegraaf, zijn vorig jaar teruggelopen. Het bedrijf is volgens de TMG-top ''op koers'' om zich nog meer op de veertien hoofdmerken te richten.

Dat meldde TMG, met merken als Sky Radio, Veronica en Keesing Puzzels, woensdagochtend.

Volgens topman Geert-Jan van der Snoek zijn grote stappen gezet om de aanhoudende daling van de omzet een halt toe te roepen. Hij noemde verdere kostenbesparingen dit jaar ''onvermijdelijk''.

Het mediabedrijf komt op korte termijn met aankondigingen voor de samenwerking met partners om 24 uur per dag nieuws en andere inhoud van zijn media beter te kunnen verspreiden.

Geen dividend

Vorig jaar behaalde TMG een omzet van €514,9 miljoen, in 2013 kwam diezelfde omzet uit op €542,2 miljoen.

Het nettoresultaat was negatief met €38,09 miljoen. In 2013 maakte TMG €177,9 miljoen nettowinst. Dat was vooral toe te schrijven aan de boekwinst van €218 miljoen op de verkoop van het belang in het Duitse ProSiebenSat.1.

Het negatieve bedrijfsresultaat van 2013 verdiepte van €10,3 miljoen in 2013 tot €31,4 miljoen. Het resultaat zakte door een genomen last bij de Sky Radio Groep van €40,9 miljoen omdat de nkomsten van Radio Veronica daar structureel lager zijn.

Het concern keert vanwege de ingrepen over 2014 geen dividend aan aandeelhouders uit.

'Tempo maken'

Het teruglopende resultaat toont volgens Van der Snoek aan dat het bedrijf ''tempo moet maken'' om zich aan te passen aan consumenten die meer online gaan.

De nieuwe bestuursvoorzitter schrapte vorig jaar nog eens 10% aan kosten, wisselde op vrijwel alle bedrijfsonderdelen de directieteams, en inmiddels werken er tweehonderd mensen minder in het mediabedrijf.

Moeilijke markt

De inkomsten uit advertenties zakten met 15,2% op jaarbasis. Opbrengsten uit de oplagen van TMG-bladen daalden met 2,3% tot €273,7 miljoen. Revenuen uit digitale activiteiten liepen met 7,2% achteruit.

In december vorig jaar zei Van der Snoek al rekening te houden met een jaarverlies. Het bedrijf stelt voor zijn niet-kernactiviteiten ''de toekomst te bepalen'', en noemde woensdag geen ingreep in het aantal banen.