Nieuws/Binnenland

Moordmethode houdt scholieren bij de les

Bijna de helft van de Nederlandse jongeren ervaart Nederlands als een saai vak op de middelbare school. Om ze wakker te houden is er een spannende lesmethode ontwikkeld waarbij de scholieren onder andere een moord moeten oplossen.

De digitale verfilmde lesmethode, die vanavond officieel wordt gelanceerd tijdens de ’Nacht van het Nederlands’, is inmiddels al omarmd door 750 vakdocenten. „Uit onderzoek onder 853 leerlingen komt naar voren dat 48 procent de Nederlandse les geestdodend en ouderwets vindt. In ander onderzoek  geeft driekwart aan dat ze minder willen luisteren en lezen en meer willen doen. Ook wil een nagenoeg zelfde percentage dat de les meer aansluit bij de wereld van nu en digitaler wordt. Daarom hebben we in samenwerking met docenten besloten dat de huidige lessen door middel van spanning en een meer digitale vorm door de leerlingen wel eens veel leuker gevonden kunnen worden,” licht Yvonne van Lieshout van Blink Educatie toe.

Ze vervolgt: „Er zijn vier spannende verhalen bedacht, onder de naam PLOT26, waarbij alle elementen van de verplichte lesstof van het vak Nederlands in een andere context toch behandeld worden. Bij bijvoorbeeld het oplossen van de moord, moeten de leerlingen een zakelijke mail sturen naar de officier van Justitie om verder te komen in het onderzoek. Net zoals wij vroeger een zakelijke brief moesten opstellen. Ook moeten ze een lijvig politiedossier doorworstelen; hierbij leren ze hoofd- van bijzaken onderscheiden. Verder werken ze met apps voor (werkwoord)spelling en grammatica.”

Volgens expert Bert de Vos van onderwijsinstituut APS is de tijd dat de docent alleen met boeken lesgaf, echt voorbij. „Het draait nu om de leerling en hoe we die leerling kunnen motiveren en stimuleren om vaardigheden optimaal te trainen. Dat vraagt om een nieuwe generatie leermiddelen. Deze lesmethode is daar een voorbeeld van en verhoogt naar mijn verwachting niet alleen het leerplezier, maar ook de leeropbrengst.”